Tapahtuman infotoiminnan analysointi ja opas infopalveluiden järjestämiseen : Case: Valtakunnalliset Lastentarhanopettajapäivät
Miinalainen, Noora; Himanen, Iida (2011)
Miinalainen, Noora
Himanen, Iida
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116783
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin tapahtuman infotoimintaa ja koottiin opas infotoiminnan järjestämisestä toimeksiantajamme toiveesta ja tarpeesta. Opas on toiminnallisen opinnäytetyön tuotos. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Karelia Expert Matkailupalvelu Oy ja mallitapahtumana toimivat Valtakunnalliset Lastentarhanopettajapäivät 2011. Opinnäytetyön tarkoitus on luoda opas, joka toimii muistilistana ja infopakettina tapahtuman järjestäjille. Opas julkaistiin sähköisessä muodossa Karelia Expert Matkailupalvelu Oy:n verkkosivuilla ja on näin ollen helposti saatavilla.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön käyttäen menetelminä kyselytutkimusta ja osallistuvaa havainnointitutkimusta. Näiden tutkimusten, opinnäytetyön tekijöiden aikaisempien kokemusten ja alan kirjallisuuden pohjalta koottiin opas, jossa on neuvoja sekä tapahtumien infopalveluiden käytännön järjestelyihin että suunnitteluun. Alan kirjallisuudesta koottu opinnäytetyön tietoperusta keskittyy tapahtumien käytännön järjestelyiden lisäksi kokous- ja kongressimatkailuun Suomessa ja Pohjois-Karjalassa.
Kysely- ja havainnointitutkimusten perusteella mallitapahtuman infopiste ja sen palvelut oli hoidettu hyvin. Eniten parannettavaa löytyi infopisteen ulkonäöstä ja näkyvyydestä. Palvelun laatu arvioitiin huomattavasti muita osa-alueita paremmaksi. Tulevaisuudessa opasta voi käyttää pohjana uusille kehitysideoille infopalveluihin liittyen.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön käyttäen menetelminä kyselytutkimusta ja osallistuvaa havainnointitutkimusta. Näiden tutkimusten, opinnäytetyön tekijöiden aikaisempien kokemusten ja alan kirjallisuuden pohjalta koottiin opas, jossa on neuvoja sekä tapahtumien infopalveluiden käytännön järjestelyihin että suunnitteluun. Alan kirjallisuudesta koottu opinnäytetyön tietoperusta keskittyy tapahtumien käytännön järjestelyiden lisäksi kokous- ja kongressimatkailuun Suomessa ja Pohjois-Karjalassa.
Kysely- ja havainnointitutkimusten perusteella mallitapahtuman infopiste ja sen palvelut oli hoidettu hyvin. Eniten parannettavaa löytyi infopisteen ulkonäöstä ja näkyvyydestä. Palvelun laatu arvioitiin huomattavasti muita osa-alueita paremmaksi. Tulevaisuudessa opasta voi käyttää pohjana uusille kehitysideoille infopalveluihin liittyen.