TARVITTAVAT AUDIOVISUAALISET TAIDOT TOISEN ASTEEN OPISKELIJALLE LYHYTELOKUVAN LUOMISEEN
Koskelainen, Janne (2011)
Koskelainen, Janne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia, mitä tarvitaan, kun pidetään audiovisuaalista peruskurssia toisen asteen opiskelijoille, ja mitä työkaluja opiskelijat tarvitsevat, kun he alkavat kuvata itsenäisesti. Työssä käydään läpi valitsemani materiaalin ja perustelen valintani ja annan kaikelle tarkat kuvaukset.
Peruslähtökohtana materiaalilleni toimii ajatus kurssista, jossa käytettävän on kamera, jalusta ja leikkausohjelma. Valo ja ääni on jätetty pois, koska ne vaativat erityistä pa-nostusta. Kurssi materiaaleja käytetään syksyllä 2011 järjestämässäni audiovisuaali-sessa peruskurssissa Kuusankosken lukiossa.
Kurssimateriaali sisältää käsikirjoituksen, kuvauksen ja editoinnin. Käsikirjoitus aloi-tetaan sen pienimmästä osasesta eli aiheesta ja päätetään kuvakäsikirjoitukseen, joka on viimeinen vaihe prosessissa. Kuvauksessa käydään läpi peruskompositioinnin, kameran liikkeet ja kuvauspaikan komentokielen.
Opinnäytetyöni sisältää myös omat osuutensa suomalaisesta audiovisuaalisen opetuk-sen historiasta ja audiovisuaalisista taidoista nyky-yhteiskunnassa. Opetusta käsiteltä-essä mainitaan myös, minkälaistaeritasoista koulutusta alalla on. Työ sisältää katsauk-sen siihen, miten audiovisuaalinen media vaikuttaa elämään ja kuinka se tulisi ottaa hallintaan.
Peruslähtökohtana materiaalilleni toimii ajatus kurssista, jossa käytettävän on kamera, jalusta ja leikkausohjelma. Valo ja ääni on jätetty pois, koska ne vaativat erityistä pa-nostusta. Kurssi materiaaleja käytetään syksyllä 2011 järjestämässäni audiovisuaali-sessa peruskurssissa Kuusankosken lukiossa.
Kurssimateriaali sisältää käsikirjoituksen, kuvauksen ja editoinnin. Käsikirjoitus aloi-tetaan sen pienimmästä osasesta eli aiheesta ja päätetään kuvakäsikirjoitukseen, joka on viimeinen vaihe prosessissa. Kuvauksessa käydään läpi peruskompositioinnin, kameran liikkeet ja kuvauspaikan komentokielen.
Opinnäytetyöni sisältää myös omat osuutensa suomalaisesta audiovisuaalisen opetuk-sen historiasta ja audiovisuaalisista taidoista nyky-yhteiskunnassa. Opetusta käsiteltä-essä mainitaan myös, minkälaistaeritasoista koulutusta alalla on. Työ sisältää katsauk-sen siihen, miten audiovisuaalinen media vaikuttaa elämään ja kuinka se tulisi ottaa hallintaan.