Vastuullisuus keinona yrityksen brändin kasvuun
Pakarinen, Aron (2021)
Pakarinen, Aron
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102041924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102041924
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miten vastuullisuus vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen ja brändiin. Keskeisiä käsitteitä työssä olivat yritysvastuu, vastuullisuusviestintä, markkinointiviestintä ja brändi. Tavoitteena oli kerätä argumentteja vastuullisuuden kannattavuuden puolesta hyödyntämällä asiantuntijahaastatteluja. Työn toimeksiantaja oli Mainostoimisto Fabrik Oy.
Työ koostuu teoriaosuudesta ja haastatteluaineiston analyysistä. Haastattelut tutkimusta varten toteutettiin 2020, loka- ja joulukuun välisenä aikana. Teemahaastattelut pidettiin etäyhteyden välityksellä, ja niihin osallistui kolme vastuullisuuden asiantuntijaa. He vastasivat haastatteluita varten ennalta tehtyihin kysymyksiin, jotka käsittelivät vastuullisuutta heidän edustamansa organisaation näkökulmasta ja myös yleisesti ottaen. Haastattelut nahoitettiin, litteroitiin ja jaoteltiin tutkimuksen kannalta olennaisiin teemoihin. Sen jälkeen niistä tehtiin johtopäätöksiä.
Tuloksena saatiin tietoa siitä, miten yritykset voivat käyttää vastuullisuutta kilpailukeinona markkinoinnissaan. Asiantuntijoilta saatiin kattavaa palautetta heidän onnistuneista vastuullisuustoimistaan, joilla brändin arvoa on onnistuttu kasvattamaan, ja minkä takia ne ovat onnistuneet. Johtopäätöksissä selvisi, että viime vuosina vastuullisuuden kannattavuus on noussut huimasti, mutta sen taustalla pitää aina olla vastuullista toimintaa.
Työ koostuu teoriaosuudesta ja haastatteluaineiston analyysistä. Haastattelut tutkimusta varten toteutettiin 2020, loka- ja joulukuun välisenä aikana. Teemahaastattelut pidettiin etäyhteyden välityksellä, ja niihin osallistui kolme vastuullisuuden asiantuntijaa. He vastasivat haastatteluita varten ennalta tehtyihin kysymyksiin, jotka käsittelivät vastuullisuutta heidän edustamansa organisaation näkökulmasta ja myös yleisesti ottaen. Haastattelut nahoitettiin, litteroitiin ja jaoteltiin tutkimuksen kannalta olennaisiin teemoihin. Sen jälkeen niistä tehtiin johtopäätöksiä.
Tuloksena saatiin tietoa siitä, miten yritykset voivat käyttää vastuullisuutta kilpailukeinona markkinoinnissaan. Asiantuntijoilta saatiin kattavaa palautetta heidän onnistuneista vastuullisuustoimistaan, joilla brändin arvoa on onnistuttu kasvattamaan, ja minkä takia ne ovat onnistuneet. Johtopäätöksissä selvisi, että viime vuosina vastuullisuuden kannattavuus on noussut huimasti, mutta sen taustalla pitää aina olla vastuullista toimintaa.