Verkkoroolipelit ja sukupuoli : Miesten ja naisten väliset ulkonäköerot verkkoroolipeleissä
Vallinmäki, Mirva (2011)
Vallinmäki, Mirva
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016560
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vallinmäki Mirva 2011. Fantasiaverkkopelit ja sukupuoli
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Kuvataiteen koulutusoh-jelma. Sivuja 22 Liitteitä 13
Opinnäytetyöni aiheena ovat naisten ja miesten väliset ulkonäölliset erot Massiivisissa monen pelaajan verkkoroolipeleissä. Media ja arkinen elämismaailma ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Media ei ainoastaan toista olemassa olevia konventioita, vaan myös muovaa havainnointiamme ja ajatteluamme. Kiinnostavaa on, miten sukupuolta ilmaisevat näkyvät piirteet sijoittuvat tähän median ja arkielämän väliseen dialogiin Tutkimuskysymykseni on: kuinka naisten ja miesten kuvaukset Massiivissa monen pelaajan verkkoroolipeleissä eroavat toisistaan?
Opinnäytetyöni teososana on digitaalinen piirustus, jossa kuvaan fantasiatyylisen mies- ja naishahmon vastakkaisen sukupuolen kuvauksille tyypillisillä tavoilla. teoksessani tutkin totuttuja esitystapoja käänteisen toistamisen kautta.
Fantasia-aiheisessa peliympäristössä olisi runsaasti tilaisuuksia kokeilla rajoja ja haastaa totuttuja käsityksiä, mutta pelit tyytyvät toistamaan valtavirtamediassa ja kulttuurissa yleisesti tutuksi tulleita kaavoja feminiinisyyden ja maskuliinisuuden kuvauksissa. Ne piirteet, jotka on totuttu tuntemaan maskuliinisena, säilyvät normina ja feminiinisyys on – aivan kuten muussakin mediassa – maskuliinisuuden puutetta, sen näennäinen vastakohta.
Hahmojen toisin, käänteisesti toistaminen toi esiin myös perusteita sukupuolten vakiintuneille esitystavoille. Jos halutaan roolipelin hahmojen sukupuolen olevan ulkonäön perusteella tunnistettavissa, tunnistamisen mahdollistavia piirteitä on oltava kuvauksessa mukana – vaikka tunnuspiirteet olisivatkin keinotekoisia, kulttuurillisesti rakennettuja.
Vallinmäki Mirva 2011. Fantasiaverkkopelit ja sukupuoli
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Kuvataiteen koulutusoh-jelma. Sivuja 22 Liitteitä 13
Opinnäytetyöni aiheena ovat naisten ja miesten väliset ulkonäölliset erot Massiivisissa monen pelaajan verkkoroolipeleissä. Media ja arkinen elämismaailma ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Media ei ainoastaan toista olemassa olevia konventioita, vaan myös muovaa havainnointiamme ja ajatteluamme. Kiinnostavaa on, miten sukupuolta ilmaisevat näkyvät piirteet sijoittuvat tähän median ja arkielämän väliseen dialogiin Tutkimuskysymykseni on: kuinka naisten ja miesten kuvaukset Massiivissa monen pelaajan verkkoroolipeleissä eroavat toisistaan?
Opinnäytetyöni teososana on digitaalinen piirustus, jossa kuvaan fantasiatyylisen mies- ja naishahmon vastakkaisen sukupuolen kuvauksille tyypillisillä tavoilla. teoksessani tutkin totuttuja esitystapoja käänteisen toistamisen kautta.
Fantasia-aiheisessa peliympäristössä olisi runsaasti tilaisuuksia kokeilla rajoja ja haastaa totuttuja käsityksiä, mutta pelit tyytyvät toistamaan valtavirtamediassa ja kulttuurissa yleisesti tutuksi tulleita kaavoja feminiinisyyden ja maskuliinisuuden kuvauksissa. Ne piirteet, jotka on totuttu tuntemaan maskuliinisena, säilyvät normina ja feminiinisyys on – aivan kuten muussakin mediassa – maskuliinisuuden puutetta, sen näennäinen vastakohta.
Hahmojen toisin, käänteisesti toistaminen toi esiin myös perusteita sukupuolten vakiintuneille esitystavoille. Jos halutaan roolipelin hahmojen sukupuolen olevan ulkonäön perusteella tunnistettavissa, tunnistamisen mahdollistavia piirteitä on oltava kuvauksessa mukana – vaikka tunnuspiirteet olisivatkin keinotekoisia, kulttuurillisesti rakennettuja.