Yrityksen luottopolitiikan kehittäminen: Case Yhtiö T
Laitila, Maria (2011)
Laitila, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Yhtiö T:n luottohallinnon toimintaa ohjeistavaa luottopolitiikkaa. Opinnäytetyön yksi alatavoitteista oli tuoda esille mahdolliset kehittämiskohteet ja esittää tulosten perusteella kehitysehdotuksia. Henkilökunnan näkökulmaa tarkasteltiin teemahaastattelujen avulla. Tässä alatavoitteena oli selvittää henkilöstön kuva Yhtiö T:n luottopolitiikasta ja roolistaan osana yhtiön luottohallintoa. Lisäksi tavoitteena oli saada selville henkilöstön kokemat kehittämistä vaatimat kohdat Yhtiö T:n luottopolitiikassa ja luottohallinnossa.
Ennen teemahaastattelujen toteutusta suoritettiin havainnointia, josta saatujen tulosten sekä aiemman teorian pohjalta luotiin haastattelukysymykset. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin luotonhallinnan vaiheita, luottohallintoon kuuluvia osastoja ja niiden toimintaa luottosaatavan suhteen. Teoreettisen osuuden lopussa käsiteltiin yrityksen luottoriskienhallintaa, luottopolitiikan tarkoitusta ja sen merkitystä riskienhallinnan osana.
Haastattelutulokset osoittivat, että yleisesti Yhtiö T:n luottopolitiikka koettiin hyödylliseksi ja luottohallinnon toimintaa toimivaksi. Tuloksista kuitenkin ilmeni, että luottopolitiikkaan kirjatut ohjeet erosivat osin käytännössä toteutuvista toimintatavoista. Lisäksi tulosten mukaan osa henkilöstöstä ei täysin tiedostanut omaa rooliaan osana yhtiön luottohallintoa. Yhtiö T:n luottopolitiikan voitiin päätellä olevan liian suppea ohjeistukseltaan, minkä takia yhteisessä toimintamallissa havaittiin poikkeuksia.
Toimeksiantajalle kirjattiin henkilöstöltä tulleita sekä saatuihin tuloksiin perustuvia kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksilla pyrittiin tehostamaan sekä parantamaan yhtiön luottopolitiikan ja luottohallinnon toimivuutta.
Ennen teemahaastattelujen toteutusta suoritettiin havainnointia, josta saatujen tulosten sekä aiemman teorian pohjalta luotiin haastattelukysymykset. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin luotonhallinnan vaiheita, luottohallintoon kuuluvia osastoja ja niiden toimintaa luottosaatavan suhteen. Teoreettisen osuuden lopussa käsiteltiin yrityksen luottoriskienhallintaa, luottopolitiikan tarkoitusta ja sen merkitystä riskienhallinnan osana.
Haastattelutulokset osoittivat, että yleisesti Yhtiö T:n luottopolitiikka koettiin hyödylliseksi ja luottohallinnon toimintaa toimivaksi. Tuloksista kuitenkin ilmeni, että luottopolitiikkaan kirjatut ohjeet erosivat osin käytännössä toteutuvista toimintatavoista. Lisäksi tulosten mukaan osa henkilöstöstä ei täysin tiedostanut omaa rooliaan osana yhtiön luottohallintoa. Yhtiö T:n luottopolitiikan voitiin päätellä olevan liian suppea ohjeistukseltaan, minkä takia yhteisessä toimintamallissa havaittiin poikkeuksia.
Toimeksiantajalle kirjattiin henkilöstöltä tulleita sekä saatuihin tuloksiin perustuvia kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksilla pyrittiin tehostamaan sekä parantamaan yhtiön luottopolitiikan ja luottohallinnon toimivuutta.