Yhteistä näkemystä etsimässä alle 3-vuotiaiden lasten karieksen hallintaan : koulutustilaisuus terveydenhoitajille
Määttä, Satu; Peteri, Sanni (2011)
Määttä, Satu
Peteri, Sanni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää erikulttuuritaustaisten pikkulapsiperheiden suun terveydenedistämisen käytäntöjä yhteistyössä terveydenhoitajien kanssa. Kiinnostuksen kohteena on löytää yhteinen näkemys suuhygienistien ja terveydenhoitajien tiimityöhön suun terveydenedistämiseen alle 3-vuotiaille lapsille.
Päätavoitteena on kuvata alle 3-vuotiaiden lasten suun terveydenedistämistä ja karieksen ehkäisyä tiimityönä ja järjestää koulutustilaisuus terveydenhoitajille. Osatavoitteena on kuvata alle 3-vuotiaiden lasten äitien tietoja karieksen synnystä ja äitien käytäntöjä hallita lastensa hampaiden reikiintymistä omahoidon keinoin. Kiinnostuksen kohteena on erityisesti karieksen ja Streptococcus mutans -bakteeritartunnan ehkäisy. Valtioneuvoston säätämän asetuksen pohjalta välitetään tutkittuun ja näyttöön perustuva tieto terveydenhoitajille ja heidän kauttaan pikkulasten äideille.
Opinnäytetyön menetelminä ovat kirjallisuuskatsaus, osallistuminen ohjaavan opettajan, Tuula Toivanen-Labiadin tieteelliseen tutkimuskokonaisuuteen, valmiin tutkimusaineiston analysointi ja asiantuntijaluennoitsijana toimiminen Metropolia Ammattikorkeakoulun toteuttamassa terveydenhoitajien täydennyskoulutuksessa.
Aihe on tärkeä, koska suuhygienistin työn yksi kulmakivistä on suun terveydenedistäminen odottavan äidin raskauden ensiviikoista alkaen. Suun terveydenedistäminen nähdään taloudellisesti kannattavana asiana Suomessa. Ajoissa aloitetun ennaltaehkäisevän suun terveydenedistämisen avulla voidaan vähentää hoitokustannuksia sekä ylläpitää hammasterveyttä pitkällä aikavälillä. Päämääränä on ennaltaehkäistä Streptococcus mutans -bakteerin kolonisoitumista lapselle ja vaikuttaa vähentävästi streptokokki-infektioiden syntyyn.
Tulevaisuudessa on hyvä alkaa jalkauttaa tekemäämme koulutustilaisuutta työelämään vielä laajemmin. Työelämältä tulee kerätä palautteita, joiden pohjalta koulutustilaisuutta kehitetään niin, että terveydenhoitajat saavat siitä työtään tukevan työvälineen. Yhteinen näkemys suuhygienistien ja terveydenhoitajien tiimityöhön alkoi syntyä, mutta vasta pidemmän ajan myötä voidaan tutkia onko yhteinen näkemys muodostunut.
Päätavoitteena on kuvata alle 3-vuotiaiden lasten suun terveydenedistämistä ja karieksen ehkäisyä tiimityönä ja järjestää koulutustilaisuus terveydenhoitajille. Osatavoitteena on kuvata alle 3-vuotiaiden lasten äitien tietoja karieksen synnystä ja äitien käytäntöjä hallita lastensa hampaiden reikiintymistä omahoidon keinoin. Kiinnostuksen kohteena on erityisesti karieksen ja Streptococcus mutans -bakteeritartunnan ehkäisy. Valtioneuvoston säätämän asetuksen pohjalta välitetään tutkittuun ja näyttöön perustuva tieto terveydenhoitajille ja heidän kauttaan pikkulasten äideille.
Opinnäytetyön menetelminä ovat kirjallisuuskatsaus, osallistuminen ohjaavan opettajan, Tuula Toivanen-Labiadin tieteelliseen tutkimuskokonaisuuteen, valmiin tutkimusaineiston analysointi ja asiantuntijaluennoitsijana toimiminen Metropolia Ammattikorkeakoulun toteuttamassa terveydenhoitajien täydennyskoulutuksessa.
Aihe on tärkeä, koska suuhygienistin työn yksi kulmakivistä on suun terveydenedistäminen odottavan äidin raskauden ensiviikoista alkaen. Suun terveydenedistäminen nähdään taloudellisesti kannattavana asiana Suomessa. Ajoissa aloitetun ennaltaehkäisevän suun terveydenedistämisen avulla voidaan vähentää hoitokustannuksia sekä ylläpitää hammasterveyttä pitkällä aikavälillä. Päämääränä on ennaltaehkäistä Streptococcus mutans -bakteerin kolonisoitumista lapselle ja vaikuttaa vähentävästi streptokokki-infektioiden syntyyn.
Tulevaisuudessa on hyvä alkaa jalkauttaa tekemäämme koulutustilaisuutta työelämään vielä laajemmin. Työelämältä tulee kerätä palautteita, joiden pohjalta koulutustilaisuutta kehitetään niin, että terveydenhoitajat saavat siitä työtään tukevan työvälineen. Yhteinen näkemys suuhygienistien ja terveydenhoitajien tiimityöhön alkoi syntyä, mutta vasta pidemmän ajan myötä voidaan tutkia onko yhteinen näkemys muodostunut.