SOSIONOMIEN (AMK) KOKEMUKSET LUOVIEN MENETELMIEN KÄYTETTÄVYYDESTÄ TYÖELÄMÄSSÄ
Kekkonen, Mari; Leppiniemi, Sirpa (2011)
Kekkonen, Mari
Leppiniemi, Sirpa
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016578
Tiivistelmä
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa luovien menetelmien opetus on osa sosionomin tutkintoon johtavaa koulutusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten opiskeluaikana saatu valmius käyttää luovia menetelmiä konkretisoituu työelämässä. Tavoitteena oli saada haastateltavia monipuolisesti sosiaalialan työn eri alueilta.
Tutkimus oli tyypiltään laadullinen ja se toteutettiin teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta sosionomia, jotka olivat valmistuneet Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta vuosina 1998–2011. Haastateltavat olivat työskennelleet eri työtehtävissä: perhetyössä, vammaistyössä, mielenterveyskuntoutujien parissa, päiväkodissa, kunnallisessa sosiaalitoimessa, järjestö- ja projektityössä sekä nuorten parissa. Haastattelut tehtiin syyskuun 2011 aikana. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittivat, että luovien menetelmien käyttöön työelämässä vaikuttaa opetus ja opiskeluaikana syntynyt kokemus. Tämän lisäksi työnkuvalla sekä henkilökohtaisella kiinnostuksella menetelmiä kohtaan on merkitystä. Kun menetelmistä on saanut käytännön kokemusta opiskeluaikana esimerkiksi harjoitteluissa, tämä alentaa kynnystä käyttää menetelmää työelämässä.
Jatkotutkimuksen avulla voitaisiin kerätä tietoa, kuinka moni sosionomi käyttää menetelmää työelämässä.
Tutkimus oli tyypiltään laadullinen ja se toteutettiin teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta sosionomia, jotka olivat valmistuneet Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta vuosina 1998–2011. Haastateltavat olivat työskennelleet eri työtehtävissä: perhetyössä, vammaistyössä, mielenterveyskuntoutujien parissa, päiväkodissa, kunnallisessa sosiaalitoimessa, järjestö- ja projektityössä sekä nuorten parissa. Haastattelut tehtiin syyskuun 2011 aikana. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittivat, että luovien menetelmien käyttöön työelämässä vaikuttaa opetus ja opiskeluaikana syntynyt kokemus. Tämän lisäksi työnkuvalla sekä henkilökohtaisella kiinnostuksella menetelmiä kohtaan on merkitystä. Kun menetelmistä on saanut käytännön kokemusta opiskeluaikana esimerkiksi harjoitteluissa, tämä alentaa kynnystä käyttää menetelmää työelämässä.
Jatkotutkimuksen avulla voitaisiin kerätä tietoa, kuinka moni sosionomi käyttää menetelmää työelämässä.