Tämä olisi paras liikuntatapahtuma! : Tapahtuman rakentaminen nuorten ajatusten ja mielipiteiden pohjalta
Lahti, Annakaisa (2009)
Lahti, Annakaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043672
Tiivistelmä
Tapahtumamarkkinointi on tehokas keino mainostaa organisaatiota tai sen tuotetta. Jotta
tapahtumamarkkinointi on onnistunutta, tulee kohderyhmä ottaa erityisen hyvin huomioon.
Nuorten liikuntatapahtumassa markkinoitavana tuotteena on liikunnallinen elämäntapa ja
kohderyhmänä 13–19-vuotiaat nuoret.
Tutkimuksen lähtökohtana on suunnitella Nuori Suomi ry:lle nuorten liikuntatapahtuma, joka on
rakennettu tapahtuman kohderyhmän omien ajatusten ja ideoiden pohjalta. Tutkimus suoritetaan
laadullista tutkimustapaan apuna käyttäen. Tutkimusaineisto kerätään kahdessa Jyväskylän
alueen yläkoulussa, joissa oppilaat suorittavat tutkimusta varten liikuntatapahtuma-aiheisen
ainekirjoituksen. Ainekirjoituksien pohjalta suunnitellaan tapahtumasisältömalli nuorille
suunnattuun liikuntatapahtumaan Jyväskylään. Vaikka työssä tapahtumapaikkana onkin
Jyväskylä, on tutkimuksen tarkoitus antaa ideoita myös muihin vastaavanlaisiin tapahtumiin
paikkakunnasta riippumatta.
Työssä käsitellään tapahtumamarkkinointiin, tapahtuman järjestämiseen ja tapahtuman
tuotteistamiseen liittyvää teoriaa. Lisäksi pohditaan tapahtuman markkinointiviestintää.
Teoriaosuuksia pyritään havainnollistamaan esimerkein ja liittämällä teorioista saatavaa tietoa
osaksi liikuntatapahtuman rakentumista.
Tutkimusaineiston analysointivaiheessa selviää, että nuoret odottavat tapahtumalta rentoa
yhdessäoloa kavereiden kanssa liikkuen. Liikuntamuotoehdotuksia nuoret ideoivat runsaasti, ja
tapahtuman halutaankin tarjoavan ennen kaikkea monipuolisesti mahdollisuuksia tutustua ja
osallistua eri lajeihin ohjaajien ja ammattilaisten opastamina. Nuoret painottavat erityisesti, ettei
tapahtuman tule olla liian kilpailuhenkinen, vaan leikkimielinen ja iloinen liikuntapäivä, jossa
kaikki saavat osallistua haluamiinsa aktiviteetteihin.
tapahtumamarkkinointi on onnistunutta, tulee kohderyhmä ottaa erityisen hyvin huomioon.
Nuorten liikuntatapahtumassa markkinoitavana tuotteena on liikunnallinen elämäntapa ja
kohderyhmänä 13–19-vuotiaat nuoret.
Tutkimuksen lähtökohtana on suunnitella Nuori Suomi ry:lle nuorten liikuntatapahtuma, joka on
rakennettu tapahtuman kohderyhmän omien ajatusten ja ideoiden pohjalta. Tutkimus suoritetaan
laadullista tutkimustapaan apuna käyttäen. Tutkimusaineisto kerätään kahdessa Jyväskylän
alueen yläkoulussa, joissa oppilaat suorittavat tutkimusta varten liikuntatapahtuma-aiheisen
ainekirjoituksen. Ainekirjoituksien pohjalta suunnitellaan tapahtumasisältömalli nuorille
suunnattuun liikuntatapahtumaan Jyväskylään. Vaikka työssä tapahtumapaikkana onkin
Jyväskylä, on tutkimuksen tarkoitus antaa ideoita myös muihin vastaavanlaisiin tapahtumiin
paikkakunnasta riippumatta.
Työssä käsitellään tapahtumamarkkinointiin, tapahtuman järjestämiseen ja tapahtuman
tuotteistamiseen liittyvää teoriaa. Lisäksi pohditaan tapahtuman markkinointiviestintää.
Teoriaosuuksia pyritään havainnollistamaan esimerkein ja liittämällä teorioista saatavaa tietoa
osaksi liikuntatapahtuman rakentumista.
Tutkimusaineiston analysointivaiheessa selviää, että nuoret odottavat tapahtumalta rentoa
yhdessäoloa kavereiden kanssa liikkuen. Liikuntamuotoehdotuksia nuoret ideoivat runsaasti, ja
tapahtuman halutaankin tarjoavan ennen kaikkea monipuolisesti mahdollisuuksia tutustua ja
osallistua eri lajeihin ohjaajien ja ammattilaisten opastamina. Nuoret painottavat erityisesti, ettei
tapahtuman tule olla liian kilpailuhenkinen, vaan leikkimielinen ja iloinen liikuntapäivä, jossa
kaikki saavat osallistua haluamiinsa aktiviteetteihin.