Yhteinen tie : Kasvattajien kokemuksia uskonnollisesta ja eettisestä kasvatustyöstä
Lindholm, Nana; Mäkelä, Anitta (2011)
Lindholm, Nana
Mäkelä, Anitta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415477
Tiivistelmä
Lindholm, Nana ja Mäkelä, Anitta
Yhteinen tie. Kasvattajien kokemuksia uskonnollisesta ja eettisestä kasvatustyöstä. Järvenpää, syksy 2011, 59 s.
Diakonia ammattikorkeakoulu. Diak etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi-diakoni (AMK) ja LTO:n virkakelpoisuus.
Tutkimuksemme Yhteinen tie kuvasi hyvinkääläisen Paavolan päiväkodin kasvattajien kokemuksia ja käsityksiä uskonnollisesta ja eettisestä kasvatustyöstä. Päivähoidon kasvatustyö tehdään yhteistyössä vanhempien kanssa ja tätä yhteistyötä nimitetään kasvatuskumppanuudeksi. Tutkimuksemme tavoite oli selvittää uskonnollisen ja eettisen kasvatustyön haasteita ja siinä tarvittavia valmiuksia monikulttuurisessa ympäristössä.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen ryhmäteemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui neljätoista päiväkodin työntekijää. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana oli holistinen ihmiskäsitys. Työn keskeisiä käsitteitä olivat varhaiskasvatus, sitä koskevat asiakirjat sekä uskonto- ja eettinen kasvatus. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimusprosessin aloitimme ottamalla yhteyttä Paavolan päiväkotiin. Toukokuussa 2011 teimme haastattelut ja litteroimme aineiston. Kesän ja syksyn aikana purimme ja analysoimme aineiston sekä kirjasimme tulokset.
Tulosten perusteella haastateltavat kokivat uskonnollisen ja eettisen kasvatustyön vastuulliseksi, haastavaksi ja tärkeäksi. Tasa-arvoisuutta ja suvaitsevaisuutta lapsia ja perheitä kohtaan pidettiin vahvan ammatillisuuden ja laadukkaan kasvatustyön kriteerinä. Monikulttuurisuus uskontokasvatustyössä koettiin, niin haasteena kuin rikkautena ammatilliselle osaamiselle. Uskonnolliskatsomuksellinen orientaation toteutuksessa oli sisällöllisiä eroavuuksia. Uskollinen ja eettinen kasvatustyö ovat päiväkodissa lähellä toisiaan ja niiden erotteleminen on usein hankalaa. Päiväkodissa uskonnollinen kasvatustyö kaipaa tietoa, koulutusta ja yhteistyötä seurakunnan kanssa. Avoin vuorovaikutus ja kumppanuus lapsen, perheen sekä koko työyhteisön välillä on keskeinen voimavara uskonnollisessa ja eettisessä kasvatustyössä.
Yhteinen tie. Kasvattajien kokemuksia uskonnollisesta ja eettisestä kasvatustyöstä. Järvenpää, syksy 2011, 59 s.
Diakonia ammattikorkeakoulu. Diak etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi-diakoni (AMK) ja LTO:n virkakelpoisuus.
Tutkimuksemme Yhteinen tie kuvasi hyvinkääläisen Paavolan päiväkodin kasvattajien kokemuksia ja käsityksiä uskonnollisesta ja eettisestä kasvatustyöstä. Päivähoidon kasvatustyö tehdään yhteistyössä vanhempien kanssa ja tätä yhteistyötä nimitetään kasvatuskumppanuudeksi. Tutkimuksemme tavoite oli selvittää uskonnollisen ja eettisen kasvatustyön haasteita ja siinä tarvittavia valmiuksia monikulttuurisessa ympäristössä.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen ryhmäteemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui neljätoista päiväkodin työntekijää. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana oli holistinen ihmiskäsitys. Työn keskeisiä käsitteitä olivat varhaiskasvatus, sitä koskevat asiakirjat sekä uskonto- ja eettinen kasvatus. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimusprosessin aloitimme ottamalla yhteyttä Paavolan päiväkotiin. Toukokuussa 2011 teimme haastattelut ja litteroimme aineiston. Kesän ja syksyn aikana purimme ja analysoimme aineiston sekä kirjasimme tulokset.
Tulosten perusteella haastateltavat kokivat uskonnollisen ja eettisen kasvatustyön vastuulliseksi, haastavaksi ja tärkeäksi. Tasa-arvoisuutta ja suvaitsevaisuutta lapsia ja perheitä kohtaan pidettiin vahvan ammatillisuuden ja laadukkaan kasvatustyön kriteerinä. Monikulttuurisuus uskontokasvatustyössä koettiin, niin haasteena kuin rikkautena ammatilliselle osaamiselle. Uskonnolliskatsomuksellinen orientaation toteutuksessa oli sisällöllisiä eroavuuksia. Uskollinen ja eettinen kasvatustyö ovat päiväkodissa lähellä toisiaan ja niiden erotteleminen on usein hankalaa. Päiväkodissa uskonnollinen kasvatustyö kaipaa tietoa, koulutusta ja yhteistyötä seurakunnan kanssa. Avoin vuorovaikutus ja kumppanuus lapsen, perheen sekä koko työyhteisön välillä on keskeinen voimavara uskonnollisessa ja eettisessä kasvatustyössä.