TERÄSBETONILAATAN MITOITUS MYÖTÖVIIVAMENETELMÄLLÄ
Lindfors, Pia (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lindfors, Pia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916295
Tiivistelmä
Teräsbetonilaatan mitoitukselle on olemassa useita mitoitusmenetelmiä. Tässä insinöörityössä keskityttiin suorakaiteen muotoisen laatan mitoitukseen myötö-viivamenetelmällä. Tehtävässä tuotettiin Microsoft Office Excel -pohjainen mitoitustyökalu, jolla voidaan ratkaista kolmelta tai neljältä reunalta tuetun laatan myötökuorma, kun kuormitus on tasainen.
Työssä tarkastellaan aluksi myötöviivateorian yleisiä perusteita ja laatan tukien vaikutusta myötöviivan muotoon. Tämän jälkeen käsitellään tarvittavien lähtötietojen syöttöä ja niiden rajoituksia sekä laskentaprosessia ja tulostusta. Testaus on dokumentoitu osittain tähän työhön.
Laskennan tuloksista voidaan havaita myötöviivan riippuvuudet. Laatan kentän ja tukien raudoituksen muutokset vaikuttavat myötöviivan koordinaattien sijaintiin. Laatan muoto vaikuttaa myötöviivan muotoon. Jos yksi reuna on vapaa, laatan myötöviivan muoto on taas erilainen.
Laskentatyökalua voidaan käyttää vanhan laatan kestävyyden analysointiin, uuden laatan raudoituksen mitoitukseen sekä kuormituksen ja mittojen muutoksen vaikutuksen arviointiin.
Työssä tarkastellaan aluksi myötöviivateorian yleisiä perusteita ja laatan tukien vaikutusta myötöviivan muotoon. Tämän jälkeen käsitellään tarvittavien lähtötietojen syöttöä ja niiden rajoituksia sekä laskentaprosessia ja tulostusta. Testaus on dokumentoitu osittain tähän työhön.
Laskennan tuloksista voidaan havaita myötöviivan riippuvuudet. Laatan kentän ja tukien raudoituksen muutokset vaikuttavat myötöviivan koordinaattien sijaintiin. Laatan muoto vaikuttaa myötöviivan muotoon. Jos yksi reuna on vapaa, laatan myötöviivan muoto on taas erilainen.
Laskentatyökalua voidaan käyttää vanhan laatan kestävyyden analysointiin, uuden laatan raudoituksen mitoitukseen sekä kuormituksen ja mittojen muutoksen vaikutuksen arviointiin.