Palvelun laatuun sitoutuminen asiakaslähtöisesti : Semio Oy
Talonen, Karoliina (2011)
Talonen, Karoliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Semio Oy:n palvelua asiakaslähtöisempään suuntaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli pohtia mainostoimiston palvelujen laatua. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä asiakassuhteen hallintaan. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli tutkia Semio Oy:n palvelujen laatua ja toimintaa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kohdeyrityksen asiakkaita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin palvelun laadusta; sen määritelmän, ulottuvuuksien, haasteiden, laadun varmistamisen, merkityksen ja parantamisen näkökulmista. Asiakassuhteen hallinnassa keskityttiin asiakassuhdemarkkinointiin asiakasryhmittelyn ja tavoitteiden sekä strategioiden asettamisen kannalta. Lisäksi tutustuttiin myös asiakassuhdemarkkinoinnin suunnitelmaan asiakastiedon ja uskollisuusohjelmien kautta. Asiakassuhteen seuranta oli oma kokonaisuutensa, jota tutkittiin tarkkaan asiakastyytyväisyyden, uskollisuuden, kannattavuuden ja oppimisen pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tarkoituksen saavuttamisessa onnistuttiin hyvin, sillä asiakkaiden antama palaute tutkimuksen teosta ja kiinnostuksesta asiakkaisiin oli erittäin positiivista. Tutkimustulosten perusteella opittiin keinoja, millä tavoin Semion toimintaa voidaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Tutkimuksen avulla myös opittiin tuntemaan asiakkaat ja heidän toiveensa entistä paremmin. Lisäksi tutkimuksen avulla saatiin erittäin hyvää palautetta Semion onnistuttua yllättämään positiivisesti asiakkaansa erinomaisella palvelulla ja kiinnostuksella asiakkaisiin. Semio on tutkimustulosten perusteella tavoitteellisempi, asiakaslähtöisempi ja pysyvämpi toimija kilpailijoihin verrattuna, joka pystyy myös toteuttamaan asiakkaiden pienet sekä suuret toiveet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin palvelun laadusta; sen määritelmän, ulottuvuuksien, haasteiden, laadun varmistamisen, merkityksen ja parantamisen näkökulmista. Asiakassuhteen hallinnassa keskityttiin asiakassuhdemarkkinointiin asiakasryhmittelyn ja tavoitteiden sekä strategioiden asettamisen kannalta. Lisäksi tutustuttiin myös asiakassuhdemarkkinoinnin suunnitelmaan asiakastiedon ja uskollisuusohjelmien kautta. Asiakassuhteen seuranta oli oma kokonaisuutensa, jota tutkittiin tarkkaan asiakastyytyväisyyden, uskollisuuden, kannattavuuden ja oppimisen pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tarkoituksen saavuttamisessa onnistuttiin hyvin, sillä asiakkaiden antama palaute tutkimuksen teosta ja kiinnostuksesta asiakkaisiin oli erittäin positiivista. Tutkimustulosten perusteella opittiin keinoja, millä tavoin Semion toimintaa voidaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Tutkimuksen avulla myös opittiin tuntemaan asiakkaat ja heidän toiveensa entistä paremmin. Lisäksi tutkimuksen avulla saatiin erittäin hyvää palautetta Semion onnistuttua yllättämään positiivisesti asiakkaansa erinomaisella palvelulla ja kiinnostuksella asiakkaisiin. Semio on tutkimustulosten perusteella tavoitteellisempi, asiakaslähtöisempi ja pysyvämpi toimija kilpailijoihin verrattuna, joka pystyy myös toteuttamaan asiakkaiden pienet sekä suuret toiveet.