"Mitenkäs se menikään?" : Ohjausmateriaali itsenäisiä laboratorioharjoituksia varten
Ruotsalainen, Minna; Tikkakoski, Kati (2011)
Ruotsalainen, Minna
Tikkakoski, Kati
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016361
Tiivistelmä
Tämän projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa Oulun seudun ammattikor-keakoululle, bioanalytiikan koulutusohjelmassa käytettäväksi opiskelijoiden itsenäisiä laboratorio-harjoituksia tukeva selkeä ja monipuolinen ohjausmateriaali. Vuosien varrella kerättyjen opiskelijapalautteiden pohjalta oli havaittu opiskelijoilla olleen ongelmia näiden harjoitusten suorittami-sessa puutteellisen ohjausmateriaalin vuoksi.
Bioanalyytikon ammattipätevyys muodostuu kokonaisvaltaisesta laboratoriopalveluprosessin hal-linnasta. Tärkeimpänä työtehtävänä on tuottaa eri laboratoriotutkimusten avulla luotettavaa tietoa potilaan terveydentilasta häntä koskevien hoitoratkaisujen tueksi. Työtehtäviin kuuluu erilaisten näytteiden ottaminen, tutkimusten ja vieritestien suorittaminen, asiakkaiden ja muun henkilökun-nan ohjaus, näytteiden analysointi, tutkimusten luotettavuudesta ja laadunvarmistuksesta huoleh-timinen sekä tutkimusten ja muun toiminnan kehittäminen. Nämä työtehtävät otettiin huomioon ohjausmateriaalin sisältöä suunniteltaessa.
Projektimme toiminnallisena tavoitteena oli edesauttaa erityisesti bioanalyytikko-opiskelijoiden itseoppimista ja ammatillista kasvua. Hyvän ohjausmateriaalin avulla opiskelijoiden on helpompi motivoitua itsenäisten harjoitusten suorittamiseen. Harjoitukset kehittävät opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja ammatillista osaamista, mikä on eduksi työelämään siirryttäessä. Opiskelijoiden ammattitaidon parantuessa he selviytyvät työelämän haasteista paremmin sekä pystyvät vaikuttamaan laboratoriopalvelujen luotettavuuteen ja laatuun. Näin tuotteesta hyötyvät myös laboratorion asiakkaat.
Tuotekehitysprojektin lopputulokseksi valmistui opiskelijoiden tarpeita vastaava ja itseopiskelua tukeva ohjausmateriaali. Ohjausmateriaali on helppokäyttöinen, selkeä ja motivoiva. Jatkossa materiaaliamme tulee kehittää entisestään vastaamaan opiskelijoiden senhetkisiä tarpeita. Tule-vaisuudessa tapahtuvat muutokset esimerkiksi laboratorioohjekirjoissa esitetyissä suosituksissa, opintosuunnitelmassa tai palvelulaboratorion laitevalikoimassa muuttavat harjoitusten suoritustapaa sekä määrää, jonka vuoksi materiaalia tulee päivittää. The topic for this product development project was given to us by the teachers in Biomedical Laboratory Science Department of Oulu University of Applied Sciences. The need for new guid-ance material for independent laboratory exercises was detected when students gave feedback after their practical training.
The purpose of this project was to produce guidance material that helps students to perform in-dependent laboratory exercises. The practical aims were to produce diverse, motivating and con-sice guidance material that supports professional growth and self-guidance in learning. The learn-ing objectives were to learn about product development process and to gain knowledge about producing good quality guidance material.
The guidance material was made in accordance with the principles of product development pro-ject. Backround information was gathered from scientific literature of self-learning, self-guidance and good quality guidance material. A preliminary test regarding the material was made together with other biomedical students. The material got its final form when the feedback was received from the students and teachers.
The guidance material includes the most important laboratory practices that studets should per-form during their laboratory exercises at school. In the material there is a short theory chapter of each practice. The material includes also learning tasks, pondering questions, space for student’s own notes and links for more information.
The right use of this guidance material supports student’s self-guidance, professional growth and gives them better preparedness for working life. In the future, there will be changes in work tasks of biomedical laboratory scientists and recommendated practical methods so the guidance mate-rial must be updated to respond to student’s current needs.
Bioanalyytikon ammattipätevyys muodostuu kokonaisvaltaisesta laboratoriopalveluprosessin hal-linnasta. Tärkeimpänä työtehtävänä on tuottaa eri laboratoriotutkimusten avulla luotettavaa tietoa potilaan terveydentilasta häntä koskevien hoitoratkaisujen tueksi. Työtehtäviin kuuluu erilaisten näytteiden ottaminen, tutkimusten ja vieritestien suorittaminen, asiakkaiden ja muun henkilökun-nan ohjaus, näytteiden analysointi, tutkimusten luotettavuudesta ja laadunvarmistuksesta huoleh-timinen sekä tutkimusten ja muun toiminnan kehittäminen. Nämä työtehtävät otettiin huomioon ohjausmateriaalin sisältöä suunniteltaessa.
Projektimme toiminnallisena tavoitteena oli edesauttaa erityisesti bioanalyytikko-opiskelijoiden itseoppimista ja ammatillista kasvua. Hyvän ohjausmateriaalin avulla opiskelijoiden on helpompi motivoitua itsenäisten harjoitusten suorittamiseen. Harjoitukset kehittävät opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja ammatillista osaamista, mikä on eduksi työelämään siirryttäessä. Opiskelijoiden ammattitaidon parantuessa he selviytyvät työelämän haasteista paremmin sekä pystyvät vaikuttamaan laboratoriopalvelujen luotettavuuteen ja laatuun. Näin tuotteesta hyötyvät myös laboratorion asiakkaat.
Tuotekehitysprojektin lopputulokseksi valmistui opiskelijoiden tarpeita vastaava ja itseopiskelua tukeva ohjausmateriaali. Ohjausmateriaali on helppokäyttöinen, selkeä ja motivoiva. Jatkossa materiaaliamme tulee kehittää entisestään vastaamaan opiskelijoiden senhetkisiä tarpeita. Tule-vaisuudessa tapahtuvat muutokset esimerkiksi laboratorioohjekirjoissa esitetyissä suosituksissa, opintosuunnitelmassa tai palvelulaboratorion laitevalikoimassa muuttavat harjoitusten suoritustapaa sekä määrää, jonka vuoksi materiaalia tulee päivittää.
The purpose of this project was to produce guidance material that helps students to perform in-dependent laboratory exercises. The practical aims were to produce diverse, motivating and con-sice guidance material that supports professional growth and self-guidance in learning. The learn-ing objectives were to learn about product development process and to gain knowledge about producing good quality guidance material.
The guidance material was made in accordance with the principles of product development pro-ject. Backround information was gathered from scientific literature of self-learning, self-guidance and good quality guidance material. A preliminary test regarding the material was made together with other biomedical students. The material got its final form when the feedback was received from the students and teachers.
The guidance material includes the most important laboratory practices that studets should per-form during their laboratory exercises at school. In the material there is a short theory chapter of each practice. The material includes also learning tasks, pondering questions, space for student’s own notes and links for more information.
The right use of this guidance material supports student’s self-guidance, professional growth and gives them better preparedness for working life. In the future, there will be changes in work tasks of biomedical laboratory scientists and recommendated practical methods so the guidance mate-rial must be updated to respond to student’s current needs.