3.lukuvuoden sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden valmiudet kohdata ja hoitaa traumaattisessa kriisissä olevaa
Andersson, Janette; Tella, Ina (2011)
Andersson, Janette
Tella, Ina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda tietoa joka päiväsestä kriisityöstä ja traumaattisessa kriisissä olevan auttamisesta sekä kohtaamisesta. Selvitimme Laurea-ammattikorkeakoulun Porvoon yksikön 3.lukuvuoden hoitotyönopiskelijoiden tietoja traumaattisessa kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta ja hoidosta.
Tutkielma on kvalitatiivinen eli laadullinentutkimus. Se toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulu Porvoon yksikön 3. lukuvuoden hoitotyönopiskelijoille lokakuussa 2011. Aineisto kerättiin essee vastauksien muodossa suoraan kohderyhmältä. Tutkielma sisälsi taustatietoja selvittäviä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyymme vastasi 33 sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijaa. 2 kyselylomaketta palautui meille lähes tyhjänä, joten tutkielmaan otettiin mukaan 31 vastausta. Tutkielmantulosten analysointi tapahtui sisällönanalyysi menetelmää käyttäen.
Tutkielmantulokset osoittivat, että kohderyhmämme sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat osasivat kuvailla traumaattista kriisiä tai ainakin antaa esimerkkejä siitä mikä voi aiheuttaa traumaattisen kriisin. Suuri osa vastaajista osasi kuvailla keskeisiä asioita traumaattisen kriisin hoidosta, mutta moni vastaajista koki omat valmiutensa vielä puutteellisiksi. Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat kokivat koulutuksen, kokemuksen ja henkilökohtaisten ominaisuuksiensa vaikuttavan omiin valmiuksiinsa kohdata ja hoitaa traumaattisessa kriissä olevaa.
Tutkielma on kvalitatiivinen eli laadullinentutkimus. Se toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulu Porvoon yksikön 3. lukuvuoden hoitotyönopiskelijoille lokakuussa 2011. Aineisto kerättiin essee vastauksien muodossa suoraan kohderyhmältä. Tutkielma sisälsi taustatietoja selvittäviä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyymme vastasi 33 sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijaa. 2 kyselylomaketta palautui meille lähes tyhjänä, joten tutkielmaan otettiin mukaan 31 vastausta. Tutkielmantulosten analysointi tapahtui sisällönanalyysi menetelmää käyttäen.
Tutkielmantulokset osoittivat, että kohderyhmämme sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat osasivat kuvailla traumaattista kriisiä tai ainakin antaa esimerkkejä siitä mikä voi aiheuttaa traumaattisen kriisin. Suuri osa vastaajista osasi kuvailla keskeisiä asioita traumaattisen kriisin hoidosta, mutta moni vastaajista koki omat valmiutensa vielä puutteellisiksi. Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat kokivat koulutuksen, kokemuksen ja henkilökohtaisten ominaisuuksiensa vaikuttavan omiin valmiuksiinsa kohdata ja hoitaa traumaattisessa kriissä olevaa.