Designing better places to work : towards thriving teams and inspiring leadership
Veijula, Tuuli (2021)
Veijula, Tuuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011798
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy organisaation kehitykseen tutkimalla sekä työntekijöiden että johtajien näkemyksiä ja soveltamalla sekä kehittämällä palvelumuotoilun työkaluja yritysten käytettäväksi. Johtajien rooli ja yrityskulttuuri nähdään avaintekijöinä työntekijöiden hyvinvoinnissa ja motivaatiossa.
Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten organisaatiot ja johtajat voivat kehittää ja tukea hyvää yrityskulttuuria ja tiimityötä sekä lisätä työntekijöiden hyvinvointia? Miten johtajat näkevät itsensä ja miten työntekijät näkevät johtajat? Mitä työntekijät arvostavat työssään ja mikä heitä motivoi?Minkälaisia palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja työntekijöiden näkökulmasta kiinnostuneissa yrityksissä voitaisiin helposti ottaa käyttöön?
Organisaatioprosessien ja johtajuuden kehittäminen sisäisen palvelumuotoilun ja työntekijöihin panostamisen kautta sisältää merkittävän potentiaalin. Organisaation kehitys on mahdollisuus parantaa toimintaa kaikilla tasoilla, ja onnistuessaan se on sekä kilpailuetu että tapa inspiroida, ottaa mukaan ja sitouttaa.
Tässä opinnäytetyössä yhdistetään aiempia tutkimuksia johtajuudesta, tunneälystä ja organisaation kehityksestä kolmeen kyselyyn, joissa kartoitettiin työntekijöiden ja johtajien näkemyksiä. Näiden pohjalta laadittiin tarkoituksenmukainen palvelumuotoilutyökalujen yhdistelmä tukemaan työntekijäkeskeistä kehitystä: sidosryhmäkartta, empatiakartta, tiimityökartta sekä ongelmankartoituskartta.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin organisaation kehitystä tukeva palvelumuotoilun työkalupakki sekä ideoita sen hyödyntämiseen ja jatkokehitykseen sekä lisäksi annettiin ääni ihmisten työelämäkokemuksille. This thesis concentrates on organizational development through exploring the views of employees and leaders and applying as well as developing service design tools to be used by the companies in their journey to become better places to work. The leaders´ role and company culture in general are viewed as key factors contributing to employee well-being and motivation.
The research questions were: How organizations and leaders can develop and support a good company culture and team work, and increase employee well-being? How leaders view themselves and how they are perceived by employees? What employees value in their work and what motivates them? What kind of methods and tools of service design can easily be adopted by companies interested in employee perspective?
There lies a significant potential for companies in developing their processes and leadership through internal service design and investing in employee well-being. Organizational development is an opportunity for improvement at all levels, and when executed successfully, it is a competitive advantage and a way to inspire, include and engage.
The thesis combines prior research on leadership, emotional intelligence and organizational development with three online surveys that explore the views of employees and leaders. Based on these, a set of suitable service design tools were applied to support employee-centric organizational development: a stakeholder map, empathy map, a team work canvas and a problem-mapping blueprint.
As a result of this study a service design tool box for organizational development with ideas for execution and further development was created and people´s work life experiences were given a voice.
Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten organisaatiot ja johtajat voivat kehittää ja tukea hyvää yrityskulttuuria ja tiimityötä sekä lisätä työntekijöiden hyvinvointia? Miten johtajat näkevät itsensä ja miten työntekijät näkevät johtajat? Mitä työntekijät arvostavat työssään ja mikä heitä motivoi?Minkälaisia palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja työntekijöiden näkökulmasta kiinnostuneissa yrityksissä voitaisiin helposti ottaa käyttöön?
Organisaatioprosessien ja johtajuuden kehittäminen sisäisen palvelumuotoilun ja työntekijöihin panostamisen kautta sisältää merkittävän potentiaalin. Organisaation kehitys on mahdollisuus parantaa toimintaa kaikilla tasoilla, ja onnistuessaan se on sekä kilpailuetu että tapa inspiroida, ottaa mukaan ja sitouttaa.
Tässä opinnäytetyössä yhdistetään aiempia tutkimuksia johtajuudesta, tunneälystä ja organisaation kehityksestä kolmeen kyselyyn, joissa kartoitettiin työntekijöiden ja johtajien näkemyksiä. Näiden pohjalta laadittiin tarkoituksenmukainen palvelumuotoilutyökalujen yhdistelmä tukemaan työntekijäkeskeistä kehitystä: sidosryhmäkartta, empatiakartta, tiimityökartta sekä ongelmankartoituskartta.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin organisaation kehitystä tukeva palvelumuotoilun työkalupakki sekä ideoita sen hyödyntämiseen ja jatkokehitykseen sekä lisäksi annettiin ääni ihmisten työelämäkokemuksille.
The research questions were: How organizations and leaders can develop and support a good company culture and team work, and increase employee well-being? How leaders view themselves and how they are perceived by employees? What employees value in their work and what motivates them? What kind of methods and tools of service design can easily be adopted by companies interested in employee perspective?
There lies a significant potential for companies in developing their processes and leadership through internal service design and investing in employee well-being. Organizational development is an opportunity for improvement at all levels, and when executed successfully, it is a competitive advantage and a way to inspire, include and engage.
The thesis combines prior research on leadership, emotional intelligence and organizational development with three online surveys that explore the views of employees and leaders. Based on these, a set of suitable service design tools were applied to support employee-centric organizational development: a stakeholder map, empathy map, a team work canvas and a problem-mapping blueprint.
As a result of this study a service design tool box for organizational development with ideas for execution and further development was created and people´s work life experiences were given a voice.