MAAHANMUUTTAJAN KOHTAAMINEN SOSIAALIALALLA VUOROVAIKUTUKSEN JA KULTTUURIN NÄKÖKULMASTA : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Majoinen, Petra; Ruokojärvi, Tiia (2021)
Majoinen, Petra
Ruokojärvi, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011759
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää, millaisia tuloksia on saatu erilaisilla tutkimuksilla maahanmuuttaja-asiakkaiden kohtaamisesta sekä kohtaamisen haasteista sosiaalialalla Suomessa vuorovaikutuksen ja kulttuurin näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli tarkastella, minkälaista vuorovaikutus on, kulttuuriin ja vuorovaikutukseen liittyviä haasteita sekä kuinka kulttuuri vaikuttaa kohtaamiseen maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa sosiaalialalla Suomessa. Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka etenee laadullisen prosessin mukaisesti. Analyysimallina olemme käyttäneet teoriaohjaavaa analyysia ja aineiston teemoittelua. Tutkimusaineisto kerättiin kansallisesta Finnasta, Jultika-, UTUPub-, Lauda- ja Trepo-tietokannoista. Aineisto koostuu yhteensä 10:stä tutkimuksesta ja pro gradu -tutkielmasta.
Tulosten perusteella vuorovaikutuksen haasteita aiheutti tulkin käyttö sekä yhteisen kielen puuttuminen. Kulttuurin tuomiksi haasteiksi ilmenivät kulttuurierot ja Suomen käytänteiden vieraus asiakkaille. Hyvät vuorovaikutustaidot, kulttuurisensitiivinen työskentely ja hyvän asiakassuhteen luominen ovat osa vuorovaikutusta. Työntekijän tulee osata huomioida asiakkaan kulttuuri hänet kohdatessaan. Ennalta tutustuminen eri kulttuureihin on suotavaa.
Jatkotutkimuksena voidaan tutkia kuinka maahanmuuttaja-asiakkaat kokevat kohtaamisen sosiaalialalla Suomessa. Sen voisi toteuttaa esimerkiksi teemahaastatteluna. Haastattelemalla asiakkaita ja työntekijöitä voitaisiin tutkia, kuinka kohtaamista voisi kehittää.
Tulosten perusteella vuorovaikutuksen haasteita aiheutti tulkin käyttö sekä yhteisen kielen puuttuminen. Kulttuurin tuomiksi haasteiksi ilmenivät kulttuurierot ja Suomen käytänteiden vieraus asiakkaille. Hyvät vuorovaikutustaidot, kulttuurisensitiivinen työskentely ja hyvän asiakassuhteen luominen ovat osa vuorovaikutusta. Työntekijän tulee osata huomioida asiakkaan kulttuuri hänet kohdatessaan. Ennalta tutustuminen eri kulttuureihin on suotavaa.
Jatkotutkimuksena voidaan tutkia kuinka maahanmuuttaja-asiakkaat kokevat kohtaamisen sosiaalialalla Suomessa. Sen voisi toteuttaa esimerkiksi teemahaastatteluna. Haastattelemalla asiakkaita ja työntekijöitä voitaisiin tutkia, kuinka kohtaamista voisi kehittää.