Osaamisen johtaminen: Case Koulutuskeskus Salpauksen auto- ja logistiikka-alalla
Manninen, Anne (2020)
Manninen, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127615
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia osaamisen johtamisen teoriaa sekä kartoittaa Koulu-tuskeskus Salpauksen auto- ja logistiikka-alan opettajien kokemusta osaamisen johtami-sesta. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena auto- ja logistiikka-alan opettajille ja ky-selyn tulokset käsiteltiin esimiesten kanssa haastatteluina.
Kyselytutkimuksessa tutkimuskysymykset kohdistettiin alan opetushenkilöstölle. Kyse-lyssä selvisi, että opettajat eivät saaneet tarpeeksi palautetta esimieheltä. Toisaalta opet-tajat kokivat palautteen ja tiedon jakamisen toimivan aika hyvin toisten opettajien kans-sa. Opettajat toivoivat tulevaisuudessa voivansa kehittää osaamista muun muassa ver-taisoppimisella ja keskusteluilla työkavereiden kanssa, mutta myös lyhytkoulutuksilla.
Kyselyn tulosten pohjalta tehtiin teemahaastattelut alan esimiehille. Haastatteluilla kar-toitettiin esimiesten ajatuksia kyselystä ja kehittämiskohteista. Esimiesten haastatteluis-sa kehittämiskohteiksi nousi muun muassa tiedon jakamisen kehittäminen tiimien välillä ja palaverikäytännön parantaminen osana johtamista.
Kyselyn tulosten pohjalta esimies aloittaa tulevaisuudessa säännölliset palaverit eri opet-taja ryhmille, palautteen ja kommunikaation parantamiseksi.
Kyselytutkimuksessa tutkimuskysymykset kohdistettiin alan opetushenkilöstölle. Kyse-lyssä selvisi, että opettajat eivät saaneet tarpeeksi palautetta esimieheltä. Toisaalta opet-tajat kokivat palautteen ja tiedon jakamisen toimivan aika hyvin toisten opettajien kans-sa. Opettajat toivoivat tulevaisuudessa voivansa kehittää osaamista muun muassa ver-taisoppimisella ja keskusteluilla työkavereiden kanssa, mutta myös lyhytkoulutuksilla.
Kyselyn tulosten pohjalta tehtiin teemahaastattelut alan esimiehille. Haastatteluilla kar-toitettiin esimiesten ajatuksia kyselystä ja kehittämiskohteista. Esimiesten haastatteluis-sa kehittämiskohteiksi nousi muun muassa tiedon jakamisen kehittäminen tiimien välillä ja palaverikäytännön parantaminen osana johtamista.
Kyselyn tulosten pohjalta esimies aloittaa tulevaisuudessa säännölliset palaverit eri opet-taja ryhmille, palautteen ja kommunikaation parantamiseksi.