Sosiaalisen median käyttöopas vanhemmille ja kasvattajille.
Tirri, Kimmo (2021)
Tirri, Kimmo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191347
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on paljon informaatiota tarjolla, tutkimuksien ja tilastojen muodossa. Lisäksi on paljon artikkeleita, blogeja sekä erinäisiä uutisia. Tämä tiedon runsaus aiheuttaa sen, etteivät kaikki vanhemmat ja kasvattajat osaa tai jaksa perehtyä asiaan. Siitä lähti tarve koota perustietoja yhteen oppaaseen.
Opinnäytetyö on kehittämistyönä koottu opas sosiaaliseen median maailmaan vanhemmille ja kasvattajille. Kun perustiedot ja taidot aiheesta lisääntyvät, on sillä hyvinvointia ja terveyttä edistävä vaikutus.
Tilaajana toimi Sonkajärven yhtenäiskoulu.
Teoriaosuudessa on kerrottu, mitä sosiaalinen media on ja kuka sitä käyttää. Lisäksi on eritelty sitä, mitä hyötyä siitä on, kuten nuorten sosiaalinen vahvistuminen, uusien kaverisuhteiden luominen, verkostojen luominen, minäkuvan kehittyminen, itsetunnon vahvistuminen ja opiskelun hyötykäyttöön sekä jopa mahdollinen uran luominen. Lisäksi riskeistä on kerrottu, jotta niihin osattaisiin varautua ja myös niiden aiheuttamia ongelmia voitaisiin välttää. Riskejä sosiaalisessa mediassa on mm. riippuvuus, grooming ja seksuaalinen hyväksikäyttö, kiusaaminen, vihapuheet ja päihdekauppa. Lisäksi kerrottiin ikärajojen merkityksestä.
Oppaassa käsiteltiin yhdeksän, tekohetkellä nuorten suosiossa olevan, sosiaalisen median sovelluksen ja palvelun periaatteita. Sovelluksista käsittelyyn pääsivät Snapchat, Instagram, Whatsapp, Tiktok, Facebook, Facebook messenger, Youtube, Jodel ja Kik messenger.
Näiden sovellusten toimintaa avattiin, kerrottiin ikärajat, se miksi ne koukuttavat nuoria, mitä riskejä ne sisältävät sekä osaan esimerkkejä seurauksista, joita sovellukset ovat aiheuttaneet. Muutaman sovelluksen käsitteitä ja slangia on myös avattu.
Lopuksi kerrotaan hieman keinoja, miten nuoren sosiaalisen median käyttöä voidaan valvoa ja rajata, kuten parental control-sovellukset ja yhteiset pelisäännöt.
Oppaan tavoite on saada kasvattajat kiinnostumaan nuorten sosiaalisen median käytöstä ja luomaan positiivisella asenteella yhteisiä pelisääntöjä ja ennaltaehkäisevällä otteella lisätä nuorten hyvinvointia.
Opinnäytetyö on kehittämistyönä koottu opas sosiaaliseen median maailmaan vanhemmille ja kasvattajille. Kun perustiedot ja taidot aiheesta lisääntyvät, on sillä hyvinvointia ja terveyttä edistävä vaikutus.
Tilaajana toimi Sonkajärven yhtenäiskoulu.
Teoriaosuudessa on kerrottu, mitä sosiaalinen media on ja kuka sitä käyttää. Lisäksi on eritelty sitä, mitä hyötyä siitä on, kuten nuorten sosiaalinen vahvistuminen, uusien kaverisuhteiden luominen, verkostojen luominen, minäkuvan kehittyminen, itsetunnon vahvistuminen ja opiskelun hyötykäyttöön sekä jopa mahdollinen uran luominen. Lisäksi riskeistä on kerrottu, jotta niihin osattaisiin varautua ja myös niiden aiheuttamia ongelmia voitaisiin välttää. Riskejä sosiaalisessa mediassa on mm. riippuvuus, grooming ja seksuaalinen hyväksikäyttö, kiusaaminen, vihapuheet ja päihdekauppa. Lisäksi kerrottiin ikärajojen merkityksestä.
Oppaassa käsiteltiin yhdeksän, tekohetkellä nuorten suosiossa olevan, sosiaalisen median sovelluksen ja palvelun periaatteita. Sovelluksista käsittelyyn pääsivät Snapchat, Instagram, Whatsapp, Tiktok, Facebook, Facebook messenger, Youtube, Jodel ja Kik messenger.
Näiden sovellusten toimintaa avattiin, kerrottiin ikärajat, se miksi ne koukuttavat nuoria, mitä riskejä ne sisältävät sekä osaan esimerkkejä seurauksista, joita sovellukset ovat aiheuttaneet. Muutaman sovelluksen käsitteitä ja slangia on myös avattu.
Lopuksi kerrotaan hieman keinoja, miten nuoren sosiaalisen median käyttöä voidaan valvoa ja rajata, kuten parental control-sovellukset ja yhteiset pelisäännöt.
Oppaan tavoite on saada kasvattajat kiinnostumaan nuorten sosiaalisen median käytöstä ja luomaan positiivisella asenteella yhteisiä pelisääntöjä ja ennaltaehkäisevällä otteella lisätä nuorten hyvinvointia.