Esimiehet arvostavaa johtajuutta kehittämässä
Kanerva, Outi; Riepula, Terhi (2020)
Kanerva, Outi
Riepula, Terhi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101091131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101091131
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän esimiesten arviointia “Innostusta esimiestyöhön” -täydennyskoulutuksen hyödyllisyydestä esimiestyön ja arvostavan
johtamisen kehittämisessä. Tavoitteena oli hyödyntää arviointitietoa esimiestyön kehittämisessä. Lisäksi tavoitteena oli määritellä koulutukseen osallistujien kuvaamana esimiestyön tavoitetila vuodelle 2021. Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten esimiehet ovat hyödyntäneet täydennyskoulutuksen sisältöjä työssään? Millaisia arvostavan johtamisen menetelmiä esimiehet käyttävät työssään? Millä tavoin Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän esimiehet kehittävät arvostavan johtamisen taitojaan? Millainen on esimiestyön tavoitetila Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä?
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka lähestymistapana oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kuntaorganisaation toimintaympäristöön ja sen kehittämiseen sekä arvostavan johtamisen teoriaan. Aineisto koostui Webropol -kyselyn tuloksista sekä tulevaisuusverstaan työpajojen koonneista. Kyselyyn vastasi 31 esimiestä. Työpajoissa oli mukana 24 esimiestä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella “Innostusta esimiestyöhön” -täydennyskoulutuksesta oli hyötyä esimiehille. Eniten hyötyä oli esimiehen itsetuntemuksen sekä puheeksi ottamisen ja rakentavan palautteen antamisen alueilla. Valtaosa esimiehistä pyrki antamaan työssään rakentavaa palautetta. Esimiehet olivat motivoituneita kehittymään työssään ja johtamisessaan, ja he halusivat kehittyä sekä puheeksi ottamisessa että palautteen antamisessa. Esimiehet näkivät asiakaskeskeisyyden merkityksen ja halusivat toimia arvostavan vuorovaikutuksen keinoin.
Tuloksia voidaan hyödyntää Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän esimiestyön kehittämisessä myös jatkossa. Tulosten avulla saatiin tietoa esimiestyön nykytilasta sekä tulevaisuuden tavoitteista. Kehittämistä vaativat osa-alueet nostettiin myös esille. Tuloksia voi hyödyntää laajemminkin kansallisella tasolla, sillä esimiestyössä on yhtäläisyyksiä toimialasta, työntekijöistä ja organisaatiosta riippumatta. Arvokkaana kehittämisideana näkisimme vuorovaikutuksellisen koulutuksen. Koska esimies on arkisen työn keskellä monin tavoin roolimalli, jonka puoleen käännytään, esimiehen olisi hyvä hallita vuorovaikutukseen liittyviä lainalaisuuksia käytännössä.
johtamisen kehittämisessä. Tavoitteena oli hyödyntää arviointitietoa esimiestyön kehittämisessä. Lisäksi tavoitteena oli määritellä koulutukseen osallistujien kuvaamana esimiestyön tavoitetila vuodelle 2021. Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten esimiehet ovat hyödyntäneet täydennyskoulutuksen sisältöjä työssään? Millaisia arvostavan johtamisen menetelmiä esimiehet käyttävät työssään? Millä tavoin Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän esimiehet kehittävät arvostavan johtamisen taitojaan? Millainen on esimiestyön tavoitetila Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä?
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka lähestymistapana oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kuntaorganisaation toimintaympäristöön ja sen kehittämiseen sekä arvostavan johtamisen teoriaan. Aineisto koostui Webropol -kyselyn tuloksista sekä tulevaisuusverstaan työpajojen koonneista. Kyselyyn vastasi 31 esimiestä. Työpajoissa oli mukana 24 esimiestä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella “Innostusta esimiestyöhön” -täydennyskoulutuksesta oli hyötyä esimiehille. Eniten hyötyä oli esimiehen itsetuntemuksen sekä puheeksi ottamisen ja rakentavan palautteen antamisen alueilla. Valtaosa esimiehistä pyrki antamaan työssään rakentavaa palautetta. Esimiehet olivat motivoituneita kehittymään työssään ja johtamisessaan, ja he halusivat kehittyä sekä puheeksi ottamisessa että palautteen antamisessa. Esimiehet näkivät asiakaskeskeisyyden merkityksen ja halusivat toimia arvostavan vuorovaikutuksen keinoin.
Tuloksia voidaan hyödyntää Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän esimiestyön kehittämisessä myös jatkossa. Tulosten avulla saatiin tietoa esimiestyön nykytilasta sekä tulevaisuuden tavoitteista. Kehittämistä vaativat osa-alueet nostettiin myös esille. Tuloksia voi hyödyntää laajemminkin kansallisella tasolla, sillä esimiestyössä on yhtäläisyyksiä toimialasta, työntekijöistä ja organisaatiosta riippumatta. Arvokkaana kehittämisideana näkisimme vuorovaikutuksellisen koulutuksen. Koska esimies on arkisen työn keskellä monin tavoin roolimalli, jonka puoleen käännytään, esimiehen olisi hyvä hallita vuorovaikutukseen liittyviä lainalaisuuksia käytännössä.