Jakelukanavaselvitys pienpanimolle
Nurmi, Joonas (2020)
Nurmi, Joonas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020123030046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020123030046
Tiivistelmä
Uuden alkoholilain, viime vuosina muutoksen keskellä eläneen pienpanimoalan sekä olutkulttuurin mullistuksen seurauksena pienpanimotuotteiden ja samalla pienpanimoiden määrä on kasvanut nopeasti. Työn toimeksiantajana toimi vuonna 2016 toimintansa aloittanut raumalainen käsityöläispanimo Linden Brewery Oy, jolla on ollut tavoitteena kasvattaa vuosituotantoa. Pienpanimolle oli ajankohtaista selvittää käsityöläisoluen lailliset jakelukanavat sekä vertailla niiden rakenteita. Jakelukanavien vertailun helpottamiseksi työssä käytiin läpi myös oluttuotteiden jakeluun ja toimittamiseen liittyvää logistiikkaa.
Opinnäytetyö suoritettiin niin sanotun kirjoituspöytätutkimuksen pohjalta. Työn teoriaosassa tutkittiin Suomen pienpanimoteollisuuden nykytilaa ja kotimaisen sekä globaalin olutkulttuurin kehitystä. Tutkimuksen aikana jouduttiin käymään tarkasti läpi Suomen uudistunutta alkoholilakia ja pyrittiin selvittämään myös sen vaikutuksia pienpanimoalaan. Suurin osa aineistosta käsitteli kotimaisen käsityöläispanimon laillisia jakelukanavia ja niiden erityispiirteitä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin näkemys kotimaisen pienpanimoalan nykytilanteesta. Lopputuloksissa löytyy kooste kotimaisen käsityöläisoluen jakelukanavista. Havainnoinnin helpottamiseksi luotiin kuvio käsityöläisoluen mahdollisista jakeluteistä panimolta kuluttajalle. Jakelukanavien kartoittamisen ja analysoinnin jälkeen tutkijan oli mahdollista vertailla hyvin yleisluontoisesti eri jakelukanavia keskenään muutaman tärkeän määrittävän muuttujan avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Suomen pienpanimoiden määrän vähintään kolminkertaistuneen reilun vuosikymmen aikana. Mahdollisesti jonkinlainen pienpanimoiden pudotuspeli saattaa olla edessä. Suomen uudistunut alkoholilaki toi joitain edullisia asioita pienpanimoille, kuten käsityöläisoluen ulosmyyntiluvan pienpanimon yhteyteen. Kuitenkin mediassakin usein esille noussut pienpanimoalan hartaasti toivoma etämyynnin salliminen jätettiin viimeisimmässä alkoholilaissa kokonaan käsittelemättä. Olutkulttuurin muutoksesta kertoo myös se, että useimmat oluen jakelukanavat ovat selkeästi havainneet pienpanimobuumin ja myös panostaneet käsityöläisoluiden myyntiin. Jotkut merkittävimmistä suomalaisista pienpanimoista ovat jo saaneet joitain oluitaan vientiin. Joidenkin arvioiden mukaan pienpanimoiden pyrkimys saada oluitaan ulkomaille myyntiin on kuitenkin vasta alkanut. The new Alcohol Act, the renaissance in the craft beer industry, and the revolution in beer culture have led to a rapid increase in the number of craft beers and craft breweries. This study was commissioned by Linden Brewery Oy, a microbrewery from Rauma which started operations in 2016. Its goal of increasing its annual production made it essential to discover the legal distribution channels for artisan beer, and to compare the structures of those channels. In order to be able to compare them, the logistics of the distribution and delivery of beer products were also reviewed.
The thesis was carried out through so-called armchair research. In its theoretical part, the current state of the Finnish craft beer industry and the development of domestic and global beer culture were studied. The revised Finnish Alcohol Act was thoroughly reviewed, and an attempt was made to determine its effects on the craft beer industry. Most of the material dealt with the legal distribution channels of a domestic craft brewery and its special features.
The study provided insight into the current situation of the domestic craft brewing industry. The results include a compilation of the distribution channels of Finnish craft beer. To facilitate their detection, a schema of possible brewery-to-consumer distribution routes for artisan beer was created. After mapping and analysing the various distribution channels, the researcher could compare them in a very general way, with the help of a few important determining variables.
The results of this study show that the number of craft breweries in Finland has at least tripled in just over a decade. Increased competition may cause financial problems for some microbreweries. The latest Finnish Alcohol Act provided some benefits to microbreweries, such as a licensing arrangement to sell craft beer at the brewery. However, the allowance for distance selling, which has often been featured in the media and is often sought after by the craft beer industry, was not fully addressed in the latest Alcohol Act. A change in beer culture is also indicated by the fact that most beer distribution channels have clearly detected the craft beer movement and have also invested in the sale of artisan beers. Some major Finnish micro-breweries have already exported some of their beers. However, according to some estimates, craft breweries’ efforts to sell their beers abroad have only just begun.
Opinnäytetyö suoritettiin niin sanotun kirjoituspöytätutkimuksen pohjalta. Työn teoriaosassa tutkittiin Suomen pienpanimoteollisuuden nykytilaa ja kotimaisen sekä globaalin olutkulttuurin kehitystä. Tutkimuksen aikana jouduttiin käymään tarkasti läpi Suomen uudistunutta alkoholilakia ja pyrittiin selvittämään myös sen vaikutuksia pienpanimoalaan. Suurin osa aineistosta käsitteli kotimaisen käsityöläispanimon laillisia jakelukanavia ja niiden erityispiirteitä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin näkemys kotimaisen pienpanimoalan nykytilanteesta. Lopputuloksissa löytyy kooste kotimaisen käsityöläisoluen jakelukanavista. Havainnoinnin helpottamiseksi luotiin kuvio käsityöläisoluen mahdollisista jakeluteistä panimolta kuluttajalle. Jakelukanavien kartoittamisen ja analysoinnin jälkeen tutkijan oli mahdollista vertailla hyvin yleisluontoisesti eri jakelukanavia keskenään muutaman tärkeän määrittävän muuttujan avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Suomen pienpanimoiden määrän vähintään kolminkertaistuneen reilun vuosikymmen aikana. Mahdollisesti jonkinlainen pienpanimoiden pudotuspeli saattaa olla edessä. Suomen uudistunut alkoholilaki toi joitain edullisia asioita pienpanimoille, kuten käsityöläisoluen ulosmyyntiluvan pienpanimon yhteyteen. Kuitenkin mediassakin usein esille noussut pienpanimoalan hartaasti toivoma etämyynnin salliminen jätettiin viimeisimmässä alkoholilaissa kokonaan käsittelemättä. Olutkulttuurin muutoksesta kertoo myös se, että useimmat oluen jakelukanavat ovat selkeästi havainneet pienpanimobuumin ja myös panostaneet käsityöläisoluiden myyntiin. Jotkut merkittävimmistä suomalaisista pienpanimoista ovat jo saaneet joitain oluitaan vientiin. Joidenkin arvioiden mukaan pienpanimoiden pyrkimys saada oluitaan ulkomaille myyntiin on kuitenkin vasta alkanut.
The thesis was carried out through so-called armchair research. In its theoretical part, the current state of the Finnish craft beer industry and the development of domestic and global beer culture were studied. The revised Finnish Alcohol Act was thoroughly reviewed, and an attempt was made to determine its effects on the craft beer industry. Most of the material dealt with the legal distribution channels of a domestic craft brewery and its special features.
The study provided insight into the current situation of the domestic craft brewing industry. The results include a compilation of the distribution channels of Finnish craft beer. To facilitate their detection, a schema of possible brewery-to-consumer distribution routes for artisan beer was created. After mapping and analysing the various distribution channels, the researcher could compare them in a very general way, with the help of a few important determining variables.
The results of this study show that the number of craft breweries in Finland has at least tripled in just over a decade. Increased competition may cause financial problems for some microbreweries. The latest Finnish Alcohol Act provided some benefits to microbreweries, such as a licensing arrangement to sell craft beer at the brewery. However, the allowance for distance selling, which has often been featured in the media and is often sought after by the craft beer industry, was not fully addressed in the latest Alcohol Act. A change in beer culture is also indicated by the fact that most beer distribution channels have clearly detected the craft beer movement and have also invested in the sale of artisan beers. Some major Finnish micro-breweries have already exported some of their beers. However, according to some estimates, craft breweries’ efforts to sell their beers abroad have only just begun.