Huikea mahdollisuus varhaiskasvatuksessa : sosionomiksi oppimista ja opinnollistamista mentorin tuella
Editoija
Himanen, Sari
Kukkonen, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7266-53-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7266-53-3
Tiivistelmä
Julkaisussa kuvataan jatkuvaa oppimista erityisesti siitä näkökulmasta, millaisen oppimisympäristön varhaiskasvatuksen työelämä tarjoaa osaamisen vahvistamiseen sosionomiopintoja suorittaville opiskelijoille. Aihetta taustoitetaan tarkastelemalla oppimista tiedonkäsittelyn prosessina ja osana työyhteisössä toteutuvaa sosiaalista oppimista.
Opinnollistamiseen ja mentorointitoimintaan perehdytään sekä teorian, että käytännön kokemusten avulla. Lisäksi julkaisussa kuvataan opettajien, opiskelijoiden ja heidän mentoriensa kokemuksia lukuvuonna 2019-2020 toteutetusta pilotista.
Julkaisu on osa opetus- ja kulttuuriministeriön erillismäärärahalla toteutunutta Tarvelähtöinen jatkuvan oppimisen ekosysteemi -hanketta, jonka tavoitteena on vastata työelämän murroksessa havaittuun ilmiöön, jossa yhä useampi työtehtävä edellyttää korkeakoulutasoista osaamista.
Julkaisuissa esiteltyjä näkökulmia ja kartoitusten tuloksia voi hyödyntää kehitettäessä uudenlaisia pedagogisia malleja ja toimintakulttuurisia ratkaisuja yhteistyössä ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja opettajien sekä varhaiskasvatuksen toimijoiden kesken. Julkaisusta saa myös ideoita muille koulutusaloille, kun jatkuvaa oppimista halutaan soveltaa joidenkin ammattiryhmien koulutustason nostoon työelämän ja korkeakoulun yhteistyönä.
Julkaisu on suunnattu erityisesti jatkuvaa oppimista suunnitteleville asiantuntijoille niin korkeakoulussa kuin työelämässä.
Opinnollistamiseen ja mentorointitoimintaan perehdytään sekä teorian, että käytännön kokemusten avulla. Lisäksi julkaisussa kuvataan opettajien, opiskelijoiden ja heidän mentoriensa kokemuksia lukuvuonna 2019-2020 toteutetusta pilotista.
Julkaisu on osa opetus- ja kulttuuriministeriön erillismäärärahalla toteutunutta Tarvelähtöinen jatkuvan oppimisen ekosysteemi -hanketta, jonka tavoitteena on vastata työelämän murroksessa havaittuun ilmiöön, jossa yhä useampi työtehtävä edellyttää korkeakoulutasoista osaamista.
Julkaisuissa esiteltyjä näkökulmia ja kartoitusten tuloksia voi hyödyntää kehitettäessä uudenlaisia pedagogisia malleja ja toimintakulttuurisia ratkaisuja yhteistyössä ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja opettajien sekä varhaiskasvatuksen toimijoiden kesken. Julkaisusta saa myös ideoita muille koulutusaloille, kun jatkuvaa oppimista halutaan soveltaa joidenkin ammattiryhmien koulutustason nostoon työelämän ja korkeakoulun yhteistyönä.
Julkaisu on suunnattu erityisesti jatkuvaa oppimista suunnitteleville asiantuntijoille niin korkeakoulussa kuin työelämässä.