Autojen tekninen kehitys ja sen vaikutus liikenteen henkilövahinkoihin
Saarinen, Eero (2020)
Saarinen, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122830003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122830003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä asiat ovat vaikuttaneet liikenneturvallisuuden paranemiseen ja miten liikennevahinkojen määrä on kehittynyt viimeisen 13 vuoden aikana. Opinnäytetyössä perehdytään autojen passiivisiin ja aktiivisiin turvalaitteisiin ja niiden kehitykseen lähinnä 2000-luvulta lähtien. Tämän lisäksi työssä tarkastellaan autojen teknisen kehityksen vaikutusta liikenteen henkilövahinkoihin ja kuvataan, miten autojen turvallisuutta testataan. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä LähiTapiola Pääkaupunkiseudun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja tilastoja. Näiden lisäksi käytettiin myös autovalmistajien ja muiden teknisten toimijoiden verkkosivustoja. Tilastolähteinä käytettiin tilastokeskuksen ja onnettomuustietoinstituutin tilastoja.
Työ osoittaa, että autojen tekninen kehitys 2000- ja 2010-luvuilla on ollut nopeaa, ja huomattavaa parannusta autojen turvallisuuteen on saavutettu. Merkittäviä turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia on useita. Näitä ovat muun muassa ESP-järjestelmä ja automaattinen hätäjarrujärjestelmä. Työssä käy ilmi, että autojen teknisellä kehityksellä ja turvalaitteiden yleistymisellä on selkeä vaikutus henkilövahinkojen vähenemiseen.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää esimerkiksi LähiTapiolan sisäisessä koulutuksessa. Sen avulla voitaisiin perehdyttää korvausneuvojia ja vahinkotarkastajia autojen tekniseen kehitykseen ja siihen, miten se vaikuttaa vahinkoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja tilastoja. Näiden lisäksi käytettiin myös autovalmistajien ja muiden teknisten toimijoiden verkkosivustoja. Tilastolähteinä käytettiin tilastokeskuksen ja onnettomuustietoinstituutin tilastoja.
Työ osoittaa, että autojen tekninen kehitys 2000- ja 2010-luvuilla on ollut nopeaa, ja huomattavaa parannusta autojen turvallisuuteen on saavutettu. Merkittäviä turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia on useita. Näitä ovat muun muassa ESP-järjestelmä ja automaattinen hätäjarrujärjestelmä. Työssä käy ilmi, että autojen teknisellä kehityksellä ja turvalaitteiden yleistymisellä on selkeä vaikutus henkilövahinkojen vähenemiseen.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää esimerkiksi LähiTapiolan sisäisessä koulutuksessa. Sen avulla voitaisiin perehdyttää korvausneuvojia ja vahinkotarkastajia autojen tekniseen kehitykseen ja siihen, miten se vaikuttaa vahinkoihin.