Taloyhtiöiden kokemukset latauspistehankkeista
Bezzour, Jonas (2020)
Bezzour, Jonas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229889
Tiivistelmä
Sähköistyvä liikenne asettaa paineita latauspisteiden toteuttamiseen taloyhtiöiden omissa kiinteistöissä. Latauspistehankkeet ovat jo nyt ja tulevat olemaan taloyhtiöiden prioriteettilistan kärjessä lähivuosina. Ladattavien autojen latauspistehankkeen suunnittelu ja toteuttaminen vaatii asiaan syvällistä perehtymistä. Tämän opinnäytetyön aiheena on taloyhtiöiden latauspistehankkeiden haasteelliset vaiheet. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää palveluntarjoajan palveluprosessi ja ottaa selvää taloyhtiöiden kokemuksia latauspistehankkeen kulusta. Kokemuksien pohjalta päästään käsiksi tiettyihin huomiokohtiin, jotka latauspistehankkeeseen ryhtyvien taloyhtiöiden tulisi ottaa huomioon.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on tutustuttaa lukija ladattaviin autoihin ja yleisesti latauspistehankkeeseen liittyviin yksityiskohtiin. Tutkimuksen tietoperustan aineisto on huolella valittu ja se koostuu pääosin ajankohtaisista artikkeleista, sekä oppaista.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella lähestymistavalla. Tutkimusmenetelmän päämetodiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluita tehtiin yhteensä seitsemän kappaletta. Haasteltavat koostuivat kahdesta eri ryhmästä palveluntarjoajista, sekä taloyhtiöiden edustajista. Haastateltavat valittiin, koska heillä oli tuntemusta ja kokemusta aiheesta.
Tutkimuksen analyysimenetelmäksi valittiin sisällönanalyysi. Tämän avulla haastattelut litteroitiin tekstiksi ja hajotettiin osiin, sekä koottiin uudelleen niin, että hankkeiden eri vaiheet olivat omina kokonaisuuksina.
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että taloyhtiö voi kohdata useita ongelmakohtia lataushankkeen eri vaiheissa. Latauslaitteiden taustajärjestelmän vaativuus osoittautui ongelmalliseksi hankevaiheeksi. Tuloksista havaittiin, että alku kartoituksen tekijä ei ole riippuvainen toteutusvaiheen toteuttajaan. Kartoituksen tuomien ratkaisuehdotuksien tulisi tehdyn selvityksen mukaan olla linjassa taloyhtiön tarpeiden, sekä yhdenvertaisuuden kanssa. Tutkimus osoitti, että isännöitsijät eivät tiedä mitä toimenpiteitä latauspisteiden lisääminen vaatisi nykyisten latauspisteiden tullessa täyteen sähköjärjestelmän osalta. Päätöksenteon osalta tehty tutkimus osoitti, että taloyhtiö voi kohdata latauspistehankkeessa viivästyksiä tai jopa hankkeen torppauksen. Tuloksien mukaan taloyhtiöiden latauslaitteiden käyttöönotto-opastuksessa on eroja palveluntarjoajien välillä. Electrification of private transportation creates pressure on the implementation of the charging points in housing cooperatives. The topic of this thesis deals with the housing cooperatives experiences in charging point projects, including rechargeable cars and the implementation of a charging point project. The aim of this study is to determine the service process of service providers and find out about the experiences housing cooperatives had in different phases of the project. Based on the experiences, the critical aspect the housing cooperatives need to take into account when implementing charging points to their parking spaces can be brought up.
The theoretical framework discusses the phenomenon of chargeable cars and charging point projects. The framework material of the study was carefully selected, and it consists mainly articles and guides.
The empirical part was carried out as a qualitative research with semi-structured interviews. The seven interviewees consisted of two different groups, service providers and representatives of housing cooperatives. The respondents were selected based on knowledge level of the phenomenon. With content analysis the speech from the interviews was transcribed into text as well as reassembled so that the different phases of the charging project were as separate entities.
The results reveal that the housing cooperatives may encounter several critical points at different phases of the charging project. The demanding nature of the backend database showed problematic situations in the housing cooperatives projects. It was found that the company which maps the possibilities of charging points is not tied to executor of the project.
According to the results, the solutions that service providers suggest should be line with the needs of the housing cooperative and equality of the shareholders should be considered. The study found out that property managers do not know what the needed procedures are to increase volume of charging points when the electrical system is not capable to handle more charging points. When making decisions about the project, housing, cooperatives may face difficulties due to disagreements, which lead to the project delays or ending prematurely. Also, differences were found between service providers guidance for using the chargers.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on tutustuttaa lukija ladattaviin autoihin ja yleisesti latauspistehankkeeseen liittyviin yksityiskohtiin. Tutkimuksen tietoperustan aineisto on huolella valittu ja se koostuu pääosin ajankohtaisista artikkeleista, sekä oppaista.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella lähestymistavalla. Tutkimusmenetelmän päämetodiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluita tehtiin yhteensä seitsemän kappaletta. Haasteltavat koostuivat kahdesta eri ryhmästä palveluntarjoajista, sekä taloyhtiöiden edustajista. Haastateltavat valittiin, koska heillä oli tuntemusta ja kokemusta aiheesta.
Tutkimuksen analyysimenetelmäksi valittiin sisällönanalyysi. Tämän avulla haastattelut litteroitiin tekstiksi ja hajotettiin osiin, sekä koottiin uudelleen niin, että hankkeiden eri vaiheet olivat omina kokonaisuuksina.
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että taloyhtiö voi kohdata useita ongelmakohtia lataushankkeen eri vaiheissa. Latauslaitteiden taustajärjestelmän vaativuus osoittautui ongelmalliseksi hankevaiheeksi. Tuloksista havaittiin, että alku kartoituksen tekijä ei ole riippuvainen toteutusvaiheen toteuttajaan. Kartoituksen tuomien ratkaisuehdotuksien tulisi tehdyn selvityksen mukaan olla linjassa taloyhtiön tarpeiden, sekä yhdenvertaisuuden kanssa. Tutkimus osoitti, että isännöitsijät eivät tiedä mitä toimenpiteitä latauspisteiden lisääminen vaatisi nykyisten latauspisteiden tullessa täyteen sähköjärjestelmän osalta. Päätöksenteon osalta tehty tutkimus osoitti, että taloyhtiö voi kohdata latauspistehankkeessa viivästyksiä tai jopa hankkeen torppauksen. Tuloksien mukaan taloyhtiöiden latauslaitteiden käyttöönotto-opastuksessa on eroja palveluntarjoajien välillä.
The theoretical framework discusses the phenomenon of chargeable cars and charging point projects. The framework material of the study was carefully selected, and it consists mainly articles and guides.
The empirical part was carried out as a qualitative research with semi-structured interviews. The seven interviewees consisted of two different groups, service providers and representatives of housing cooperatives. The respondents were selected based on knowledge level of the phenomenon. With content analysis the speech from the interviews was transcribed into text as well as reassembled so that the different phases of the charging project were as separate entities.
The results reveal that the housing cooperatives may encounter several critical points at different phases of the charging project. The demanding nature of the backend database showed problematic situations in the housing cooperatives projects. It was found that the company which maps the possibilities of charging points is not tied to executor of the project.
According to the results, the solutions that service providers suggest should be line with the needs of the housing cooperative and equality of the shareholders should be considered. The study found out that property managers do not know what the needed procedures are to increase volume of charging points when the electrical system is not capable to handle more charging points. When making decisions about the project, housing, cooperatives may face difficulties due to disagreements, which lead to the project delays or ending prematurely. Also, differences were found between service providers guidance for using the chargers.