Turvallisesti liikenteessä : liikennekasvatus 4-5-vuotiaille luovia menetelmiä käyttäen
Mustonen, Laura; Pajari, Elisa (2011)
Mustonen, Laura
Pajari, Elisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415385
Tiivistelmä
Mustonen, Laura & Pajari, Elisa. Liikennekasvatus 4-5 -vuotiaille lapsille luovia menetelmiä käyttäen. Helsinki, syksy 2011, 53 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Produktiomme tavoitteina oli lisätä liikennetietoisuutta 4‒5-vuotiaille lapsille sekä tuoda uusia työvälineitä päiväkodin henkilökunnan käyttöön. Tavoitteenamme oli myös yhdistää luovien menetelmien käyttö liikennekasvatusteeman käsittelyyn. Pyrimme luomaan päiväkodin työntekijöille selkeän ja konkreettisen oppaan, joka voisi tulevaisuudessa toimia apuna suunniteltaessa liikenneteemojen käsittelyä päiväkoti- ikäisten lasten kanssa. Tavoitteenamme oli tuoda luovien menetelmien avulla liikennekasvatuksen eri osa- alueita konkreettisesti esille.
Liikennekasvatustuokioissa käytimme ohjauksen ja opetuksen tukena luovia menetelmiä. Helsingin eteläisen poliisipiirin lähipoliisi, vanhempi konstaapeli kävi vierailemassa yhdellä ohjauskerralla pitämässä päiväkodissa liikennekasvatustuokion.
4‒5-vuotiaat lapset ovat valmiita liikennekasvatukseen, kun se toteutetaan heidän ikä- ja kehitystasoaan vastaavasti. Lapset suhtautuivat liikennekasvatukseen mielenkiinnolla, mutta käytännön toteutus on enimmäkseen päiväkodin aikuisten sekä lasten vanhempien vastuulla. Kiinnostus liikennekasvatusta ja sen opettamista kohtaan lisääntyi projektimme aikana. Osa käyttämistämme luovista menetelmistä jäi elämään päiväkodin toimintaan.
Päiväkoti Marian lapsilta ja aikuisilta saadun palautteen perusteella liikennekasvatus koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi asiaksi. Se koettiin tarpeelliseksi myös jo 4‒5-vuotiaille lapsille. Projektin aikana selvisi liikennekasvatusmateriaalin vähyys 4‒5-vuotiaille lapsille ja se, että sitä toivottaisiin enemmän.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikennekasvatus, päiväkodit, luovat menetelmät
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Produktiomme tavoitteina oli lisätä liikennetietoisuutta 4‒5-vuotiaille lapsille sekä tuoda uusia työvälineitä päiväkodin henkilökunnan käyttöön. Tavoitteenamme oli myös yhdistää luovien menetelmien käyttö liikennekasvatusteeman käsittelyyn. Pyrimme luomaan päiväkodin työntekijöille selkeän ja konkreettisen oppaan, joka voisi tulevaisuudessa toimia apuna suunniteltaessa liikenneteemojen käsittelyä päiväkoti- ikäisten lasten kanssa. Tavoitteenamme oli tuoda luovien menetelmien avulla liikennekasvatuksen eri osa- alueita konkreettisesti esille.
Liikennekasvatustuokioissa käytimme ohjauksen ja opetuksen tukena luovia menetelmiä. Helsingin eteläisen poliisipiirin lähipoliisi, vanhempi konstaapeli kävi vierailemassa yhdellä ohjauskerralla pitämässä päiväkodissa liikennekasvatustuokion.
4‒5-vuotiaat lapset ovat valmiita liikennekasvatukseen, kun se toteutetaan heidän ikä- ja kehitystasoaan vastaavasti. Lapset suhtautuivat liikennekasvatukseen mielenkiinnolla, mutta käytännön toteutus on enimmäkseen päiväkodin aikuisten sekä lasten vanhempien vastuulla. Kiinnostus liikennekasvatusta ja sen opettamista kohtaan lisääntyi projektimme aikana. Osa käyttämistämme luovista menetelmistä jäi elämään päiväkodin toimintaan.
Päiväkoti Marian lapsilta ja aikuisilta saadun palautteen perusteella liikennekasvatus koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi asiaksi. Se koettiin tarpeelliseksi myös jo 4‒5-vuotiaille lapsille. Projektin aikana selvisi liikennekasvatusmateriaalin vähyys 4‒5-vuotiaille lapsille ja se, että sitä toivottaisiin enemmän.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikennekasvatus, päiväkodit, luovat menetelmät