Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n kierrätysneuvonnan kehittäminen
Hallberg, Arttu (2020)
Hallberg, Arttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329930
Tiivistelmä
Aikamme suuret ympäristöongelmat vaativat merkittäviä muutoksia niin yhteiskuntarakenteiden kuin yksilön kulutustottumustenkin tasolla. Kulutuksen hillinnän ohella on tärkeää huolehtia jo olemassa olevan materiaalin tehokkaasta hyödyntämisestä ja kierrättämisestä. Jätehuoltoyhtiöt voivat edistää tällaista toimintaa esimerkiksi kattavilla kierrätysmahdollisuuksilla sekä laadukkaalla kierrätysneuvonnalla.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja tilaajana toimineen Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n kierrätysneuvonnan kehittämiseen. Entistä laadukkaamman kierrätysneuvonnan toivotaan pienentävän asiakkaiden kynnystä kierrättämiseen ja tukevan EU:n asettamia kierrätystavoitteita. Työn teoriaosuudessa tarkastellaan kierrätysneuvonnan kehittämisen kannalta tärkeitä kiertotalouden, viestinnän sekä asiakaspalvelun sisältöjä. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin kesällä 2020, ja tilaajan toiveesta työssä keskityttiin pääasiassa yhtiön digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Hyödynnettyjä ratkaisuja olivat esimerkiksi jäteneuvontaa käsittelevien kotisivujen päivittäminen, asiakastyytyväisyyskyselyn analysointi sekä uuden jätehakusivuston luominen.
Työn onnistui tavoitteessaan hyvin ja uusi jätehakupalvelu otettiin asiakkaiden keskuudessa vastaan erinomaisesti. Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n kierrätysneuvonnan todettiin olevan pääpiirteiltään erittäin laadukasta, mutta tulevaisuudessa yhtiön kannattaa kiinnittää entistä enemmän huomiota digitaalisten palveluiden sisältöön ja ylläpitoon.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja tilaajana toimineen Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n kierrätysneuvonnan kehittämiseen. Entistä laadukkaamman kierrätysneuvonnan toivotaan pienentävän asiakkaiden kynnystä kierrättämiseen ja tukevan EU:n asettamia kierrätystavoitteita. Työn teoriaosuudessa tarkastellaan kierrätysneuvonnan kehittämisen kannalta tärkeitä kiertotalouden, viestinnän sekä asiakaspalvelun sisältöjä. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin kesällä 2020, ja tilaajan toiveesta työssä keskityttiin pääasiassa yhtiön digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Hyödynnettyjä ratkaisuja olivat esimerkiksi jäteneuvontaa käsittelevien kotisivujen päivittäminen, asiakastyytyväisyyskyselyn analysointi sekä uuden jätehakusivuston luominen.
Työn onnistui tavoitteessaan hyvin ja uusi jätehakupalvelu otettiin asiakkaiden keskuudessa vastaan erinomaisesti. Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n kierrätysneuvonnan todettiin olevan pääpiirteiltään erittäin laadukasta, mutta tulevaisuudessa yhtiön kannattaa kiinnittää entistä enemmän huomiota digitaalisten palveluiden sisältöön ja ylläpitoon.