YHDESSÄ TEHOKKAAMMIN KIUSAAMISTA VASTAAN: K–0–toimintamallin kehittäminen Rovaniemelle
Nokkanen, Johanna (2020)
Nokkanen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929689
Tiivistelmä
Nuorten välinen kiusaaminen ja väkivalta nousivat toistuvasti julkisuuteen syksyl-lä 2020. Rovaniemen kaupunki palkkasi maaliskuussa 2020 K–0–koordinaattorin. K–0–toimintamalli on kiusaamiseen puuttuvaa työtä kiusaamistapauksissa, jotka ovat pitkittyneitä tai raaistuneita. Tämän opinnäytetyön tavoitteina olivat kehittää K–0-malli Rovaniemelle sekä luoda Rovaniemen kouluille yhtenäiset kiusaami-sen puuttumisen periaatteet, jotta kiusaamiseen puuttuminen olisi yhdenmukais-ta ja tasapuolista. Tavoite oli myös lisätä ja jakaa ammatillista osaamista eri or-ganisaatioiden työntekijöiden kesken. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Rovaniemen kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen.
Käytin opinnäytetyössäni prosessin kuvausta kuvaamaan K–0–työn kulkua ja koulun kiusaamisen puuttumisen vaiheita. Tutkimuskysymyksinä pohdin, mitä kiusaaminen ja koulukiusaaminen ovat sekä miten kiusaamiseen voidaan puut-tua. Aloitin teoriapohjan rakentamisen Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen te-kemien Kouluterveyskyselyjen pohjalta sekä Rovaniemen koulujen kiusaamisen puuttumisen strategioista.
Aktiivisen asiakastyön ja K–0–toimintamallin kehittämisen lisäksi mallinsin, miten K–0–työhön ohjaudutaan ja mikä on K–0–työn prosessin kulku Rovaniemellä. Koulupalveluiden kanssa tehtävä yhteistyö toi verkostoa lähemmäs koulun toimia sekä parantaen koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä. Sosiaalipalveluiden kans-sa kehitettiin työparityöskentelyn mallia kiusaamistapauksissa ja varhaiskasva-tuksen palveluiden kanssa luotiin yhteistyömallia siitä, miten K–0–työ tukee heitä parhaiten. Työmuotoa tehtiin opinnäytetyöprosessin aikana aktiivisesti tunnetuksi niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Toimenpiteet edesauttavat kiusaami-seen puuttumista Rovaniemellä entistä tehokkaammin, koska luodut mallit yh-denmukaistivat eri toimijoiden toimenpiteitä. Opinnäytetyön jatkotoimenpiteenä luotiin kiusaamiskysely Rovaniemen kouluille. Bullying and violence among young people were repeatedly in the public in the autumn of 2020. In March 2020, the City of Rovaniemi hired a K – 0 coordinator. The K–0 approach is anti-bullying work in situations where bullying is prolonged or aggravated. The aims of this thesis were to develop a K – 0 model for the Rovaniemi Youth Services and to create uniform principles for the intervention of bullying in the Rovaniemi schools for the tackling of bullying to be uniform and equal. The aim was also to increase and share professional skills between employees of different organizations. The commissioner of the thesis is the youth services of the city of Rovaniemi. The thesis is working life oriented.
In this thesis, a process description was used to describe the course of the K – 0 work and the stages of the interventions of bullying at schools. The research questions of the study were the following; what is bullying, what is school bullying, and how bullying can be intervened. The theoretical frame of reference of this study is initially based on the school health surveys conducted by the Finnish institute of health and welfare and on the strategies for tackling bullying in the Rovaniemi schools.
In addition to the development of active customer work and the K – 0 operating model, the getting into and the course of the K – 0 work process in Rovaniemi were also modelled. Cooperation with school services brought the K-0 network closer to school activities and improved cooperation with schools. A model of work-pair work in cases of bullying was developed with social services, and a co-operation model was created with early childhood education services on how K-0 work could best support them. During the thesis process, the concept of K-0 work was actively promoted both locally and nationally. These measures contributed to tackling bullying in Rovaniemi even more effectively as the models created harmonize the measures of different actors. As a follow-up to this study a bullying survey was created for the Rovaniemi schools.
Käytin opinnäytetyössäni prosessin kuvausta kuvaamaan K–0–työn kulkua ja koulun kiusaamisen puuttumisen vaiheita. Tutkimuskysymyksinä pohdin, mitä kiusaaminen ja koulukiusaaminen ovat sekä miten kiusaamiseen voidaan puut-tua. Aloitin teoriapohjan rakentamisen Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen te-kemien Kouluterveyskyselyjen pohjalta sekä Rovaniemen koulujen kiusaamisen puuttumisen strategioista.
Aktiivisen asiakastyön ja K–0–toimintamallin kehittämisen lisäksi mallinsin, miten K–0–työhön ohjaudutaan ja mikä on K–0–työn prosessin kulku Rovaniemellä. Koulupalveluiden kanssa tehtävä yhteistyö toi verkostoa lähemmäs koulun toimia sekä parantaen koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä. Sosiaalipalveluiden kans-sa kehitettiin työparityöskentelyn mallia kiusaamistapauksissa ja varhaiskasva-tuksen palveluiden kanssa luotiin yhteistyömallia siitä, miten K–0–työ tukee heitä parhaiten. Työmuotoa tehtiin opinnäytetyöprosessin aikana aktiivisesti tunnetuksi niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Toimenpiteet edesauttavat kiusaami-seen puuttumista Rovaniemellä entistä tehokkaammin, koska luodut mallit yh-denmukaistivat eri toimijoiden toimenpiteitä. Opinnäytetyön jatkotoimenpiteenä luotiin kiusaamiskysely Rovaniemen kouluille.
In this thesis, a process description was used to describe the course of the K – 0 work and the stages of the interventions of bullying at schools. The research questions of the study were the following; what is bullying, what is school bullying, and how bullying can be intervened. The theoretical frame of reference of this study is initially based on the school health surveys conducted by the Finnish institute of health and welfare and on the strategies for tackling bullying in the Rovaniemi schools.
In addition to the development of active customer work and the K – 0 operating model, the getting into and the course of the K – 0 work process in Rovaniemi were also modelled. Cooperation with school services brought the K-0 network closer to school activities and improved cooperation with schools. A model of work-pair work in cases of bullying was developed with social services, and a co-operation model was created with early childhood education services on how K-0 work could best support them. During the thesis process, the concept of K-0 work was actively promoted both locally and nationally. These measures contributed to tackling bullying in Rovaniemi even more effectively as the models created harmonize the measures of different actors. As a follow-up to this study a bullying survey was created for the Rovaniemi schools.