OMATOIMIKIRJASTOJA MEILLEKIN Raahen kaupunginkirjaston henkilökunnan koulutustarve ja näkemyksiä muutosjohtamisen tueksi
Asukas, Kaija (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229879
Tiivistelmä
Omatoimikirjastotoimintaan siirtymisessä on kyse palvelurakennemuutoksesta, joka edellyttää muutosjohtajuutta, jotta koko prosessi saadaan vietyä onnellisesti päätökseen. Muutos ei kuitenkaan onnistu ilman henkilökunnan osallistamista. Sitoutumisen kannalta on tärkeää, että henkilökunta osaamisellaan on mukana muutoksen kaikissa vaiheissa, jotta uudet toimintatavat tulevat tutuiksi ja vanhoista poisopitaan sekä ennakkoluulot ja muutosvastarinta minimoidaan. Tärkeää on myös, että riittävästä koulutuksesta huolehditaan.
Opinnäytetyössä käsitellään omatoimikirjastoja, muutosta ja muutosjohtajuutta sekä suhteutetaan tutkimustuloksia muutoksen kulkuun. Omatoimikirjastoja lähestytään yleisesittelyn, Suomen tämänhetkisen tilanteen ja esimerkkimaiden tilanteen kautta. Muutos ja muutosjohtaminen -luvussa esitellään vakuutusyhtiö Ilmarisen malli onnistuneelle muutokselle. Mallissa tuodaan esille 2000-luvun muutosprosessin vaatimukset onnistuneelle muutokselle.
Tällä tutkimuksella selvitetään muutosjohtamisen tueksi Raahen kaupunginkirjaston henkilökunnan näkemyksiä omatoimikirjastotoiminnasta, sen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Lisäksi kartoitetaan toimintaan liittyvää koulutustarvetta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on omatoimikirjastot ja muutosjohtaminen.
Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 suoritetulla kyselytutkimuksella, joka kohdistui Raahen kaupunginkirjaston vakinaiseen henkilökuntaan. Kyselylomake sisälsi kolme koulutustarvetta kartoittavaa monivalintakysymystä ja kaksi nelikenttäanalyysiin perustuvaa avointa kysymystä.
Tutkimustulokset osoittavat, että jonkin verran pelkoja ja muutosvastarintaa esiintyy vastaajien keskuudessa, kuten yleensä muutoksen edellä. Mutta on myös niitä, jotka ovat sitoutuneet alusta alkaen muutokseen ja suhtautuvat positiivisesti tulevaan, tunnistaen kuitenkin uhkatekijät.
Tulevaisuuden uhat näyttävät olevan yleismaailmallisia, niin Ruotsissa, Kanadassa kuin Raahessakin ollaan huolissaan henkilökunnan jäämisestä tarpeettomaksi ja toimettomaksi, henkilökunnan vähentämisestä, palvelujen laadun heikkenemisestä, aineiston katoamisesta, henkilökohtaisten kontaktien vähenemisestä, palveluaikojen vähenemisestä, omatoimiajan ongelmatilanteiden selvittelemisestä, laitehäiriöistä, ilkivallasta ja järjestyshäiriöistä. Heikkoudet ja tulevaisuuden uhat ovat todellisia, eikä niitä varmaan koskaan pystytä poistamaan, mutta niitä voidaan pyrkiä minimoimaan ja niihin voidaan varautua. The first self-service library in Finland was founded in 2012 at the Jukola Library in Hämeenlinna. The first self-service library in the greater Oulu area was opened in 2014. After launching the Jukola Library, new self-service libraries have been established with increasing speed, and now most municipalities in Finland either already have at least one self-service library or are planning to establish one within the next couple of years.
Furthermore, the Raahe Public Library will introduce self-service libraries during the period of 2020–2021. Adopting a self-service functionality at a library is about a structural change of the service form, which requires change management in order to conclude the project successfully. Change, however, is not possible without having the personnel participate in it. In order for them to commit to the project fully it is important that the personnel stands for the change with their expertise so that new methods will become familiar, old ones are unlearned, and prejudices and resistance to change are minimized. It is also important that adequate training is provided.
The purpose of this thesis is to discuss self-service libraries, change, change management, and research into the course of change. Self-service libraries, their current phase in Finland and in other selected countries are examined. In the chapter of Change and Change Management a model for a successful change by the insurance company Ilmarinen is introduced. The model highlights the requirements for a successful change process in the 2000s.
This thesis examines the views of the personnel at the Raahe Public Library on self-service libraries, their strengths, weaknesses, opportunities and threats. Moreover, the additional training required by the new service is illustrated. The theoretical frame of reference is composed of self-service libraries and change management. The research material was collected in the spring of 2020 with a survey directed at the permanent personnel at the Raahe Public Library. Results of the research show that the respondents have some fears and exhibit some resistance to change, as is usual when facing change. However, there are also those committed to the change from the onset, and have a positive attitude to the innovation while still recognizing the hazards.
In the future potential threats seem universal. Personnel in Sweden and Canada as well as in Raahe are concerned about becoming unnecessary and obsolete, worried of reductions in personnel, of lowering quality of service, disappearing library items, loss of interpersonal contact, reduced service hours, troubleshooting the problems of self-service hours, malfunctioning automation, vandalism and public order problems. Weaknesses and future threats are real, and they can probably never be eliminated but it is possible to minimize and be prepared for them.
Keywords: self-service libraries, change, change management, survey, SWOT analysis, person-nel, Raahe public library
Opinnäytetyössä käsitellään omatoimikirjastoja, muutosta ja muutosjohtajuutta sekä suhteutetaan tutkimustuloksia muutoksen kulkuun. Omatoimikirjastoja lähestytään yleisesittelyn, Suomen tämänhetkisen tilanteen ja esimerkkimaiden tilanteen kautta. Muutos ja muutosjohtaminen -luvussa esitellään vakuutusyhtiö Ilmarisen malli onnistuneelle muutokselle. Mallissa tuodaan esille 2000-luvun muutosprosessin vaatimukset onnistuneelle muutokselle.
Tällä tutkimuksella selvitetään muutosjohtamisen tueksi Raahen kaupunginkirjaston henkilökunnan näkemyksiä omatoimikirjastotoiminnasta, sen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Lisäksi kartoitetaan toimintaan liittyvää koulutustarvetta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on omatoimikirjastot ja muutosjohtaminen.
Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 suoritetulla kyselytutkimuksella, joka kohdistui Raahen kaupunginkirjaston vakinaiseen henkilökuntaan. Kyselylomake sisälsi kolme koulutustarvetta kartoittavaa monivalintakysymystä ja kaksi nelikenttäanalyysiin perustuvaa avointa kysymystä.
Tutkimustulokset osoittavat, että jonkin verran pelkoja ja muutosvastarintaa esiintyy vastaajien keskuudessa, kuten yleensä muutoksen edellä. Mutta on myös niitä, jotka ovat sitoutuneet alusta alkaen muutokseen ja suhtautuvat positiivisesti tulevaan, tunnistaen kuitenkin uhkatekijät.
Tulevaisuuden uhat näyttävät olevan yleismaailmallisia, niin Ruotsissa, Kanadassa kuin Raahessakin ollaan huolissaan henkilökunnan jäämisestä tarpeettomaksi ja toimettomaksi, henkilökunnan vähentämisestä, palvelujen laadun heikkenemisestä, aineiston katoamisesta, henkilökohtaisten kontaktien vähenemisestä, palveluaikojen vähenemisestä, omatoimiajan ongelmatilanteiden selvittelemisestä, laitehäiriöistä, ilkivallasta ja järjestyshäiriöistä. Heikkoudet ja tulevaisuuden uhat ovat todellisia, eikä niitä varmaan koskaan pystytä poistamaan, mutta niitä voidaan pyrkiä minimoimaan ja niihin voidaan varautua.
Furthermore, the Raahe Public Library will introduce self-service libraries during the period of 2020–2021. Adopting a self-service functionality at a library is about a structural change of the service form, which requires change management in order to conclude the project successfully. Change, however, is not possible without having the personnel participate in it. In order for them to commit to the project fully it is important that the personnel stands for the change with their expertise so that new methods will become familiar, old ones are unlearned, and prejudices and resistance to change are minimized. It is also important that adequate training is provided.
The purpose of this thesis is to discuss self-service libraries, change, change management, and research into the course of change. Self-service libraries, their current phase in Finland and in other selected countries are examined. In the chapter of Change and Change Management a model for a successful change by the insurance company Ilmarinen is introduced. The model highlights the requirements for a successful change process in the 2000s.
This thesis examines the views of the personnel at the Raahe Public Library on self-service libraries, their strengths, weaknesses, opportunities and threats. Moreover, the additional training required by the new service is illustrated. The theoretical frame of reference is composed of self-service libraries and change management. The research material was collected in the spring of 2020 with a survey directed at the permanent personnel at the Raahe Public Library. Results of the research show that the respondents have some fears and exhibit some resistance to change, as is usual when facing change. However, there are also those committed to the change from the onset, and have a positive attitude to the innovation while still recognizing the hazards.
In the future potential threats seem universal. Personnel in Sweden and Canada as well as in Raahe are concerned about becoming unnecessary and obsolete, worried of reductions in personnel, of lowering quality of service, disappearing library items, loss of interpersonal contact, reduced service hours, troubleshooting the problems of self-service hours, malfunctioning automation, vandalism and public order problems. Weaknesses and future threats are real, and they can probably never be eliminated but it is possible to minimize and be prepared for them.
Keywords: self-service libraries, change, change management, survey, SWOT analysis, person-nel, Raahe public library