Tunteet tutuiksi : Tunnetaitotyöskentely 5-vuotiaiden lasten kanssa varhaiskasvatuksessa
Nykänen, Emma (2020)
Nykänen, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää lasten tunnetaitoja varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli toiminnallisen tunnetaitotyöskentelyn avulla tutustua perustunteisiin, harjoitella tunteiden ilmaisua sekä monipuolistaa varhaiskasvatusyksikön henkilökunnan työmenetelmiä tähän liittyen. Tunnetaidot vaikuttavat lapsen tunteiden säätelyyn, ilmaisuun, vuorovaikutustaitoihin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan varhaiskasvatuspalvelut.
Käytännön tunnetaitotyöskentely toteutettiin eräässä päiväkodissa Kokkolassa, ja siihen osallistuivat päiväkodin 5-vuotiaat lapset. Tunnetaitotyöskentelyä tapahtui kokonaisuudessaan viisi kertaa, ja siihen sisältyi tunteiden nimeämistä ja käsittelyä, pöytäteatteriesitykset tunteisiin liittyen ja toiminnallista harjoittelua tunteiden ilmaisuun. Työskentelyn aikana lapsia havainnoitiin ja haastateltiin, sekä toimintaa dokumentoitiin kuvaamalla ja kirjaamalla. Lisäksi tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa käytettiin lasten kanssa tehtyä Tunnemittari-harjoitetta, ja henkilökunnan palautetta. Tunnemittari-harjoitteen perusteella tavoitteet toteutuivat perustunteisiin tutustumisen osalta. Lisäksi tunnetaitotyöskentelyn jokainen kerta toteutui, ja lasten kanssa suoritettavat harjoitteet onnistuivat.
Opinnäytetyön tunnetaitotyöskentelyyn osallistuneet lapset tutustuivat ja oppivat nimeämään tunteita, sekä päiväkodin henkilökunta sai työskentelyn myötä käytännön menetelmiä, ja materiaalia tunnetaitotyöskentelyyn lasten kanssa. Lasten tunnetaitojen edistymistä ei tässä opinnäytetyössä pystytty tarkastelemaan käytännön osuuden lyhyen ajallisen keston vuoksi, ja siksi, että lasten tunnekäyttäytymistä ei havainnoitu jälkeenpäin. Jatkossa tunnetaitotyöskentelyn lisäksi voitaisiin siinä käsiteltyjä asioita viedä lasten arkeen ja tunnetilanteisiin, sekä suorittaa tarkempaa sekä pidempikestoista havainnointia lapsiryhmässä tunnetaitojen edistymisen arvioimiseksi. Tulevaisuudessa voitaisiin siis tutkia miten tunnetaitotyöskentely varhaiskasvatuksessa edistää lasten tunnetaitoja. Lisäksi tunnetaitotyöskentelyä voitaisiin jatkossa kehittää lisäämällä lasten osallisuutta toiminnan suunnittelussa.
Käytännön tunnetaitotyöskentely toteutettiin eräässä päiväkodissa Kokkolassa, ja siihen osallistuivat päiväkodin 5-vuotiaat lapset. Tunnetaitotyöskentelyä tapahtui kokonaisuudessaan viisi kertaa, ja siihen sisältyi tunteiden nimeämistä ja käsittelyä, pöytäteatteriesitykset tunteisiin liittyen ja toiminnallista harjoittelua tunteiden ilmaisuun. Työskentelyn aikana lapsia havainnoitiin ja haastateltiin, sekä toimintaa dokumentoitiin kuvaamalla ja kirjaamalla. Lisäksi tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa käytettiin lasten kanssa tehtyä Tunnemittari-harjoitetta, ja henkilökunnan palautetta. Tunnemittari-harjoitteen perusteella tavoitteet toteutuivat perustunteisiin tutustumisen osalta. Lisäksi tunnetaitotyöskentelyn jokainen kerta toteutui, ja lasten kanssa suoritettavat harjoitteet onnistuivat.
Opinnäytetyön tunnetaitotyöskentelyyn osallistuneet lapset tutustuivat ja oppivat nimeämään tunteita, sekä päiväkodin henkilökunta sai työskentelyn myötä käytännön menetelmiä, ja materiaalia tunnetaitotyöskentelyyn lasten kanssa. Lasten tunnetaitojen edistymistä ei tässä opinnäytetyössä pystytty tarkastelemaan käytännön osuuden lyhyen ajallisen keston vuoksi, ja siksi, että lasten tunnekäyttäytymistä ei havainnoitu jälkeenpäin. Jatkossa tunnetaitotyöskentelyn lisäksi voitaisiin siinä käsiteltyjä asioita viedä lasten arkeen ja tunnetilanteisiin, sekä suorittaa tarkempaa sekä pidempikestoista havainnointia lapsiryhmässä tunnetaitojen edistymisen arvioimiseksi. Tulevaisuudessa voitaisiin siis tutkia miten tunnetaitotyöskentely varhaiskasvatuksessa edistää lasten tunnetaitoja. Lisäksi tunnetaitotyöskentelyä voitaisiin jatkossa kehittää lisäämällä lasten osallisuutta toiminnan suunnittelussa.