Pelaaja retention parantaminen käyttäjäkokemuksen ja käyttöliittymän muutoksilla
Harlin, Tommi; Hietanen, Juuso (2020)
Harlin, Tommi
Hietanen, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729047
Tiivistelmä
Kasvavaa suosiota nauttiva hyper-casual mobiilipeligenre vaatii paljon kilpailukykyiseltä mobiilipeliltä. Mobiilipelien tuottavuuden takaamiseksi on tärkeää ylläpitää vahvaa pelaajaretentiota. Toimivien pelaajaretentio menetelmien käyttö vaatii pelikehittäjältä jo aikaisessa projektin kehitysvaiheessa paljon keskittymistä ulkoasua sekä mekaniikkoja luodessa. On täten tärkeää analysoida miksi tietyt ominaisuudet lisäävät pelaajaretentiota sekä miten niitä sovelletaan käytännössä projektiin. Pelinkehittäjä Zaibatsu Interactiven toimeksiannon myötä heidän kehittämänsä Zombie Fall 3D mobiilipelin ongelma-alueet analysoidaan ja pyritään luomaan kehittäviä ratkaisuja pelaajaretention parantamiseen.Näiden retentio menetelmien ymmärtäminen sekä genreen kuuluvien suosittujen mobiilipelien vertaileva analyysi mahdollistaa vakaan teoriapohjan toimivien ratkaisujen kehittämiseksi niin uusille kuin olemassa oleville projekteille. Useat vertaillut mobiilipelit jakavat keskenään ominaisuuksia, jotka lukeutuvat hyödyllisiin pelaajaretentio menetelmiin. Näihin ominaisuuksiin viittaamalla Zombie Fall 3D:n puutteet voidaan kirjata ylös sekä verrata toimiviin retentiomenetelmiin, jonka kautta toimivia ratkaisuja on mahdollista tehdä. Zombie Fall 3D:n osalta on mahdollista parantaa pelaajaretentiota soveltamalla yleisimpiä pelaajaretentio menetelmiä visuaalisten tehokeinojen parantamiseksi sekä pelaajainteraktion lisäämisen kautta luoden merkitystä pelaajan toimille. Mobiilipelin kehittäjä voi parantaa pelaajarententio metriikoitaan soveltamalla Zombie Fall 3D:n oppeja omissa pelinkehitysprojekteissaan. Due to the growing popularity of the hyper-casual mobile game genre, the games of said genre are required to be well made in order to compete against the contemporary competitors. Positive user retention metrics are needed in order to maintain profitability of mobile games in the genre. Functioning player retention improvement methods have to be developed in the early stages of game development process when designing user interface and game mechanics. Therefore, it is important to analyze why certain features increase player retention and how to apply them in practice. An assignment given by game developer Zaibatsu Interactive, has raised issues in need of analysis regarding to their mobile game, Zombie Fall 3D. By performing this analysis, it is possible to create design solutions to improve player retention metrics. Understanding these retention improvement methods and analyzing the comparisons between popular hyper-casual mobile games creates a stable information base for functional methods for new and existing projects. Most games being compared share similar features that can be considered for achieving positive player retention metrics. By referencing these features, the issues with Zombie Fall 3D mobile game can be tracked and compared which allows the developer to come up with solutions. For Zombie Fall 3D it is possible to improve player retention by applying the retention improvement methods regarding the visual effects and increased player interaction, allowing further value and engagement for the player. In general game developers can benefit by understanding the practical lessons learned from Zombie Fall 3D game development and the solutions that can be applied to it.