Laadunhallintajärjestelmän luominen katsastusyritykselle
Teivainen, Ari (2020)
Teivainen, Ari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda laadunhallintajärjestelmä katsastusasemalle. Laadunhallintajärjestelmä luotiin oululaiselle katsastusalan perheyritykselle, Haapalehdon Katsastus Oy:lle. Työn tavoitteena on kuvata ajoneuvojen katsastustoimintaan sovellettavan ISO 9001 -standardin vaatimuksia ja luoda sertifioitavissa oleva laatujärjestelmä. Laadunhallintajärjestelmä on luotu alun perin vuonna 2013 ja päivitetty uudempaan versioon vuonna 2016.
Laki velvoitti vuonna 2013 katsastusasemia luomaan laadunhallintajärjestelmän, jonka vaatimukset vastasivat ISO 9001:2008 -standardia. Lakimuutoksella pyrittiin turvaamaan asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu. Katsastuksen laatuun haluttiin myös tasaisuutta ja yhdenmukaisuutta jokaisella katsastusasemalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laatua käsitteenä eri näkökannoilta. Tarkastellaan laadun hallinnan erilaisia mittareita, laatujohtamista, yleisiä laatukäsitteitä ja laadun kiertokulkua työelämässä. Katsastuksessa on olemassa omat laadunvalvonnan mittarit, kuten esimerkiksi katsastajien väliset vikatilastovertailut ja omavalvonnat. Näiden edellä mainittujen mittareiden käyttöä tullaan kuvaamaan empiriaosuudessa ja samalla kerrataan laatukäsikirjan sisältöä sekä sitä, mitä muutoksia täytyi tehdä, kun ISO 9001:2008 -standardi päivitettiin vastaamaan ISO 9001:2015 -standardia.
Kun laadunhallintajärjestelmä oli valmis, Haapalehdon Katsastus Oy sai laatusertifikaatin ISO 9001:2008 vuonna 2013. Laadunhallintajärjestelmään piti tehdä muutoksia, koska vuonna 2015 ISO 9001 -standardia päivitettiin. Haapalehdon Katsastuksen laatukäsikirjaan tehtiin tarvittavat muutokset, ja vuonna 2016 laadunhallintajärjestelmä vastasi laatusertifikaatin ISO 9001:2015 vaatimuksia.
Vuosien saatossa laadunhallintajärjestelmä on tehty tutuksi työntekijöille, ja erityisesti omavalvonta on ollut aktiivisesti käytössä. Tarkkaavaisella omavalvonnalla on löydetty laatuvirheitä ja niihin on mietitty korjaustoimet vastuuhenkilön kanssa. Katsastuksen laadun tasapainon seurantaan on löydetty hyvät menetelmät, joiden avulla katsastajien väliset erot pysyvät pieninä, ja Traficomin mittareilla mitattuna katsastus täyttää laadulliset kriteerit.
Laki velvoitti vuonna 2013 katsastusasemia luomaan laadunhallintajärjestelmän, jonka vaatimukset vastasivat ISO 9001:2008 -standardia. Lakimuutoksella pyrittiin turvaamaan asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu. Katsastuksen laatuun haluttiin myös tasaisuutta ja yhdenmukaisuutta jokaisella katsastusasemalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laatua käsitteenä eri näkökannoilta. Tarkastellaan laadun hallinnan erilaisia mittareita, laatujohtamista, yleisiä laatukäsitteitä ja laadun kiertokulkua työelämässä. Katsastuksessa on olemassa omat laadunvalvonnan mittarit, kuten esimerkiksi katsastajien väliset vikatilastovertailut ja omavalvonnat. Näiden edellä mainittujen mittareiden käyttöä tullaan kuvaamaan empiriaosuudessa ja samalla kerrataan laatukäsikirjan sisältöä sekä sitä, mitä muutoksia täytyi tehdä, kun ISO 9001:2008 -standardi päivitettiin vastaamaan ISO 9001:2015 -standardia.
Kun laadunhallintajärjestelmä oli valmis, Haapalehdon Katsastus Oy sai laatusertifikaatin ISO 9001:2008 vuonna 2013. Laadunhallintajärjestelmään piti tehdä muutoksia, koska vuonna 2015 ISO 9001 -standardia päivitettiin. Haapalehdon Katsastuksen laatukäsikirjaan tehtiin tarvittavat muutokset, ja vuonna 2016 laadunhallintajärjestelmä vastasi laatusertifikaatin ISO 9001:2015 vaatimuksia.
Vuosien saatossa laadunhallintajärjestelmä on tehty tutuksi työntekijöille, ja erityisesti omavalvonta on ollut aktiivisesti käytössä. Tarkkaavaisella omavalvonnalla on löydetty laatuvirheitä ja niihin on mietitty korjaustoimet vastuuhenkilön kanssa. Katsastuksen laadun tasapainon seurantaan on löydetty hyvät menetelmät, joiden avulla katsastajien väliset erot pysyvät pieninä, ja Traficomin mittareilla mitattuna katsastus täyttää laadulliset kriteerit.