Kouluvalmentajan työnkuvan ja roolin merkitys osallisuuden, yhteisöllisyyden ja varhaisen tuen vahvistamisessa
Salin-Hämäläinen, Sari (2020)
Salin-Hämäläinen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829637
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään kouluvalmentajan työnkuvaa ja roolia kolmessa peruskoulussa, joista kaksi sijaitsee Helsingissä ja yksi muualla Suomessa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös, vahvistaako kouluvalmentajan työ oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyden tunnetta sekä varhaisen tuen toteutumista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja sen aineiston keruutapana käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen kohderyhmänä olivat koulujen kouluvalmentajat, oppilashuoltoryhmä, johon kuuluu rehtori, kuraattori, terveydenhoitaja ja psykologi, sekä joitain opettajia. Haastattelut käsiteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä ja aineistosta nousevia aiheita teemoiteltiin osallisuuden, yhteisöllisyyden ja varhaisen tuen osalta. Haastattelut, joita oli kolmetoista, tehtiin huhti-toukokuun 2020 aikana.
Tulokset osoittavat, että kouluvalmentajan työ tukee oppilaitten koulupäivää ja koulunkäyntiä kokonaisvaltaisesti: ennen koulupäivää, koulupäivän aikana ja koulupäivän jälkeen. Kouluvalmentaja kannustaa oppilasta tulemaan kouluun, tukee oppilaita koulupäivän aikana joko yksilöllisesti tai ryhmänä, on läsnä kouluympäristössä, järjestää välituntitoimintaa ja koulupäivän jälkeen ohjaa kerhotoimintaa tai oppilaita harrastuksiin. Kouluvalmentaja tekee tiivistä yhteistyötä sekä oppilashuollon, että opettajien kanssa. Kouluvalmentajan rooli on toimia linkkinä eri toimijoiden välillä. Oppilaille kouluvalmentaja on turvallinen, helposti lähestyttävä aikuinen, jolta saa apua ja tukea matalla kynnyksellä ja nopealla aikataululla. Kouluvalmentajan työssä yhdessä tekeminen, vuorovaikutus, läsnäolo, kohtaaminen ja luottamus nousivat pääteemoiksi, joiden nähtiin vahvistavan osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja varhaista tukea. Tulokset tukevat myös opinnäytetyön teoreettista taustaa. Jalkautuessaan oppilaiden pariin, kouluvalmentajan on mahdollista havaita varhaisessa vaiheessa ilmenevät ongelmat. Läsnäolo rakentaa luottamusta ja luo turvallisuuden tunnetta oppilaisiin, helpottaen vuorovaikutuksen syntymistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kouluvalmentajan työ saavuttaa ne tavoitteet, mitä työlle on asetettu. Koko kouluyhteisön osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistuminen vaatii muutoksia sekä ajatustasolla, että toimintakulttuurissa, mutta myös koulujen rakenteissa. Kouluvalmentajan työ edistää muutosten syntymistä, mutta edellyttää pitkäjänteistä työtä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja sen aineiston keruutapana käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen kohderyhmänä olivat koulujen kouluvalmentajat, oppilashuoltoryhmä, johon kuuluu rehtori, kuraattori, terveydenhoitaja ja psykologi, sekä joitain opettajia. Haastattelut käsiteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä ja aineistosta nousevia aiheita teemoiteltiin osallisuuden, yhteisöllisyyden ja varhaisen tuen osalta. Haastattelut, joita oli kolmetoista, tehtiin huhti-toukokuun 2020 aikana.
Tulokset osoittavat, että kouluvalmentajan työ tukee oppilaitten koulupäivää ja koulunkäyntiä kokonaisvaltaisesti: ennen koulupäivää, koulupäivän aikana ja koulupäivän jälkeen. Kouluvalmentaja kannustaa oppilasta tulemaan kouluun, tukee oppilaita koulupäivän aikana joko yksilöllisesti tai ryhmänä, on läsnä kouluympäristössä, järjestää välituntitoimintaa ja koulupäivän jälkeen ohjaa kerhotoimintaa tai oppilaita harrastuksiin. Kouluvalmentaja tekee tiivistä yhteistyötä sekä oppilashuollon, että opettajien kanssa. Kouluvalmentajan rooli on toimia linkkinä eri toimijoiden välillä. Oppilaille kouluvalmentaja on turvallinen, helposti lähestyttävä aikuinen, jolta saa apua ja tukea matalla kynnyksellä ja nopealla aikataululla. Kouluvalmentajan työssä yhdessä tekeminen, vuorovaikutus, läsnäolo, kohtaaminen ja luottamus nousivat pääteemoiksi, joiden nähtiin vahvistavan osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja varhaista tukea. Tulokset tukevat myös opinnäytetyön teoreettista taustaa. Jalkautuessaan oppilaiden pariin, kouluvalmentajan on mahdollista havaita varhaisessa vaiheessa ilmenevät ongelmat. Läsnäolo rakentaa luottamusta ja luo turvallisuuden tunnetta oppilaisiin, helpottaen vuorovaikutuksen syntymistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kouluvalmentajan työ saavuttaa ne tavoitteet, mitä työlle on asetettu. Koko kouluyhteisön osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistuminen vaatii muutoksia sekä ajatustasolla, että toimintakulttuurissa, mutta myös koulujen rakenteissa. Kouluvalmentajan työ edistää muutosten syntymistä, mutta edellyttää pitkäjänteistä työtä.