Selvitys 3–5-vuotiaiden lasten fyysisestä aktiivisuudesta ReimaGO-aktiivisuusrannekkeiden avulla
Venäläinen, Eija (2020)
Venäläinen, Eija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029739
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kauhajoella 3–5-vuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden nykytilaa ja sitä, täyttääkö se voimassa olevat suositukset. Tavoitteena oli myös selvittää lasten, huoltajien ja kasvattajien näkemyksiä lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi opinnäytetyöllä haluttiin selvittää, millaisia käyttömahdollisuuksia ReimaGO-aktiivisuusrannekkeille nähdään olevan Kauhajoen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö on toteutettu Kauhajoen kaupungin Liikkuva varhaiskasvatus -hankkeen toimeksiantona.
Opinnäytetyö sisältää määrällisen tutkimuksen, jossa ReimaGO-aktiivisuusrannekkeiden avulla mitattiin lasten fyysistä aktiivisuutta. Mittauksiin osallistui yhteensä 49 3–5-vuotiasta lasta Kauhajoen kaupungin päiväkodeista. Lapset käyttivät aktiivisuusrannekkeita päiväkodissa ja vapaa-ajalla aamusta iltaan viikon ajan. Aktiivisuusmittausten tulosten analysoinnissa käytettiin ReimaGO:n ohjelmistoa. Opinnäytetyö sisälsi myös laadullisen tutkimuksen, jossa haastateltiin eri päiväkodeista kolme lasta, kolme huoltajaa ja kolme kasvattajaa. Haastattelujen avulla selvitettiin kokemuksia ReimaGO-aktiivisuusrannekkeista ja haastateltavien näkemyksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Aktiivisuusmittausten perusteella tutkimukseen osallistuneille lapsille kertyi arkipäivisin keskimäärin 3 tuntia 31 minuuttia fyysistä aktiivisuutta, mikä täyttää Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaisen määrän eli vähintään kolme tuntia fyysistä aktiivisuutta päivässä. Fyysisen aktiivisuuden määrässä oli kuitenkin suurta vaihtelua lasten välillä, joten suositeltu fyysisen aktiivisuuden määrä ei toteutunut jokaisen tutkimukseen osallistuneen lapsen kohdalla. Suositusten mukainen kolme tuntia fyysistä aktiivisuutta täyttyi 71 %:lla tutkimukseen osallistuneista. Lasten fyysiseen aktiivisuuteen haastateltavat kokivat vaikuttavan päiväkodin ympäristön, kasvattajien roolin, lapsen perheen, asuinympäristön, harrastusten ja ruutuajan. ReimaGO-aktiivisuusrannekkeiden koettiin olevan mielenkiintoisia, ja niiden arvioitiin olevan hyödyksi varhaiskasvatuksessa lasten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä.
Opinnäytetyö sisältää määrällisen tutkimuksen, jossa ReimaGO-aktiivisuusrannekkeiden avulla mitattiin lasten fyysistä aktiivisuutta. Mittauksiin osallistui yhteensä 49 3–5-vuotiasta lasta Kauhajoen kaupungin päiväkodeista. Lapset käyttivät aktiivisuusrannekkeita päiväkodissa ja vapaa-ajalla aamusta iltaan viikon ajan. Aktiivisuusmittausten tulosten analysoinnissa käytettiin ReimaGO:n ohjelmistoa. Opinnäytetyö sisälsi myös laadullisen tutkimuksen, jossa haastateltiin eri päiväkodeista kolme lasta, kolme huoltajaa ja kolme kasvattajaa. Haastattelujen avulla selvitettiin kokemuksia ReimaGO-aktiivisuusrannekkeista ja haastateltavien näkemyksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Aktiivisuusmittausten perusteella tutkimukseen osallistuneille lapsille kertyi arkipäivisin keskimäärin 3 tuntia 31 minuuttia fyysistä aktiivisuutta, mikä täyttää Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaisen määrän eli vähintään kolme tuntia fyysistä aktiivisuutta päivässä. Fyysisen aktiivisuuden määrässä oli kuitenkin suurta vaihtelua lasten välillä, joten suositeltu fyysisen aktiivisuuden määrä ei toteutunut jokaisen tutkimukseen osallistuneen lapsen kohdalla. Suositusten mukainen kolme tuntia fyysistä aktiivisuutta täyttyi 71 %:lla tutkimukseen osallistuneista. Lasten fyysiseen aktiivisuuteen haastateltavat kokivat vaikuttavan päiväkodin ympäristön, kasvattajien roolin, lapsen perheen, asuinympäristön, harrastusten ja ruutuajan. ReimaGO-aktiivisuusrannekkeiden koettiin olevan mielenkiintoisia, ja niiden arvioitiin olevan hyödyksi varhaiskasvatuksessa lasten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä.