Arbetshälsa hos reseledare
Björn, Ilona (2020)
Björn, Ilona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829604
Tiivistelmä
Resebranschen är en enorm industri idag som tillsätter anställda i stor omfattning. Branschen innehåller speciellt mycket säsonganställning som till exempel reseledare, på grund av de säsongfokuserade arbetspositionerna på destinationerna. Reseledare arbetar närmast gästerna på destinationen och det är deras ansvar att ta hand om gästerna under semestern och se till att ge en så positiv upplevelse med företaget som möjligt. Reseledare jobbet är ett otroligt roligt och spännande jobb med mycket nya erfarenheter varje dag. Men som även kommit fram i undersökningen är arbetet inte bara dans på rosor. Det finns mycket i jobbet som får ens välmående och hälsa att sjunka. Arbetet innehåller långa arbetsdagar och ofta stor arbetsbelastning på ens armar som kan påverka ens motivation och arbetshälsa. I denna undersökning var syftet att studera hur egentligen reseledare i de nordiska resebolagen mår i sina jobb, vad som påverkar deras arbetshälsan samt hur man kan förebygga problemen bland arbetshälsan långsiktigt. I arbetet tas upp olika problem i turism branschens arbetskraft och resultat av andra studier om utmaningarna kring säsongarbete. Dessutom presenteras teori om arbetshälsans olika aspekter, arbetsmiljö samt arbetsmotivation. Undersökningen har genomförts igenom en kvalitativ metodanalys i form av intervjuer från olika respondenter i de nordiska resebolagen för att få en djupare insikt i ämnet. Intervjun bestod av 2 baggrundfrågor samt 7 öppna frågor kring arbetshälsa och dess möjliga utveckling i framtiden. Intervjun genomfördes via Skype och vanlig intervju och omfattade totalt av 9 olika deltagare från 4 olika nordiska företag. Resultaten bevisade att reseledares arbetshälsa ofta är sämre än normalt och påverkas negativt av främst för lite fritid att återhämta sig från jobbet samt av den hårda arbetsbelastningen. Den låga lönen var även en stor orsak till att de inte ville satsa på jobbet lika mycket. Majoriteten av respondenterna anser att företaget inte bryr sig om deras arbetshälsa och inte gjorde tillräckligt för att förbättra den heller. Högre lön, lägre arbetsbelastning samt bättre feedbackanalysering ansågs vara de största faktorerna för att förbättra arbetshälsan långsiktigt. På basen av resultaten av undersökningen anses reseledare inte ha så bra arbetshälsa och utveckling börs ske i alla fall i de flesta av nordiska resebolag för att behålla lojala anställda och upprätthålla arbetshälsan långsiktigt.