Digiajan vaikutukset aikakauslehtien myyntiin
Nieminen, Lauri (2020)
Nieminen, Lauri
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829513
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoiteena oli selvittää, miten digiaika on vaikuttanut aikakauslehtien myyntiin. Työssä keskitytään kaupallisiin aikakauslehtiin, sekä niitä kustantavien mediatalojen toimintaan. Aihe on kiinnostava, sillä aikakauslehdet ovat tähän asti selviytyneet monista haasteista, mutta varsinkin 2010-luvulla ollaan alettu puhua niiden katoamisesta markkinoilta.
Työssä tutkittiin aikakauslehden merkitystä tuotteena. Lisäksi selvitettiin kolmen myyjän käsityksiä asiakkaiden ostokäyttäytymisessä sekä aikakauslehtien myynnissä tapahtuneista muutoksista. Näiden lisäksi teemahaastatteluissa tarkasteltiin aikakauslehtien ja kustantajien tulevaisuuden näkymiä.
Teemahaastatteluissa kävi ilmi, että aikakauslehtien hankala tilanne johtuu erityisesti lisääntyneestä tarjonnasta sekä kuluttajien käyttötottumusten muuttumisesta. Itse myyntityö on pysynyt suhteellisen samanlaisena. Tulevaisuudessa lehdistä vahvimmat jäävät jäljelle, mutta suurin osa putoaa pois. Aiemmin aikakauslehtitoiminnasta tunnetut kustantajat tulevat panostamaan suurimmaksi osaksi muuhun liiketoimintaan ja sisällöntuottoon.
Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään digitalisaation tuomia vaikutuksia aikakauslehtiin. Työ auttaa myös ymmärtämään miten muutokset näyttäytyvät aikakauslehtien myyjille. Haastatteluista saa käsitystä siitä, miten aikakauslehtien myyjät näkevät tämän hetkisen tilanteen ja tulevaisuuden. Eniten työstä hyötyvät aikakauslehtimyyjien kanssa työskentelevät henkilöt sekä yleisesti alasta kiinnostuneet ihmiset.
Työssä tutkittiin aikakauslehden merkitystä tuotteena. Lisäksi selvitettiin kolmen myyjän käsityksiä asiakkaiden ostokäyttäytymisessä sekä aikakauslehtien myynnissä tapahtuneista muutoksista. Näiden lisäksi teemahaastatteluissa tarkasteltiin aikakauslehtien ja kustantajien tulevaisuuden näkymiä.
Teemahaastatteluissa kävi ilmi, että aikakauslehtien hankala tilanne johtuu erityisesti lisääntyneestä tarjonnasta sekä kuluttajien käyttötottumusten muuttumisesta. Itse myyntityö on pysynyt suhteellisen samanlaisena. Tulevaisuudessa lehdistä vahvimmat jäävät jäljelle, mutta suurin osa putoaa pois. Aiemmin aikakauslehtitoiminnasta tunnetut kustantajat tulevat panostamaan suurimmaksi osaksi muuhun liiketoimintaan ja sisällöntuottoon.
Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään digitalisaation tuomia vaikutuksia aikakauslehtiin. Työ auttaa myös ymmärtämään miten muutokset näyttäytyvät aikakauslehtien myyjille. Haastatteluista saa käsitystä siitä, miten aikakauslehtien myyjät näkevät tämän hetkisen tilanteen ja tulevaisuuden. Eniten työstä hyötyvät aikakauslehtimyyjien kanssa työskentelevät henkilöt sekä yleisesti alasta kiinnostuneet ihmiset.