Urheilukulttuurin nostaminen jalkapallossa sosiaalisen median markkinoinnin keinoin
Leppänen, Eetu (2020)
Leppänen, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829485
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan urheilukulttuuria suomalaisen jalkapallon osalta ja sen kehittämistä seurojen toimesta sosiaalisen median avulla. Tarkastelun kohteena olivat turkulaiset Veikkausliigaa kaudella 2020 pelanneet FC Inter ja TPS. Urheilukulttuurin nostamisella tarkoitetaan opinnäytetyössä urheilukulttuurin kasvattamista fanikulttuurien kasvamisen avulla.
Opinnäytetyön teoria käsittelee urheilukulttuuria ja sen muodostumista, sekä urheilumarkkinointia ja sosiaalista mediaa. Teorian avulla, tehdään johtopäätöksiä seurojen urheilumarkkinoinnista sosiaalista mediaa käyttäen, ja urheilukulttuurin nostamisesta yhteisöjä kasvattaen ja kehittäen.
Tarkastelu toteutettiin laadullisena sosiaalisen median kartoituksena. Se sisälsi FC Interin ja FC TPS:n kolmen suosituimman sosiaalisen median kanavan näkyvyyden ja niiden sisällön kartoitusta. Kartoituksessa tutkittiin ja vertailtiin tilien sisältöä ja tehtiin ehdotuksia sisällön parantamiseksi. Ajanjaksona oli Veikkausliigakausi 2020 alkaen 1.7.2020 ja päättyen 4.11.2020.
Kartoituksen mukaan laajat seuraajayhteisöt tekevät sosiaalisesta mediasta hyvän markkinointikanavan yhteisön kasvattamiseen ja kehittämiseen. Sosiaalisen median kanavien sisällön, ja jo valmiiksi muodostuneen seuran yhteisön kasvattaminen on avainasemassa urheilukulttuurin nostamisessa Veikkausliigaseurojen fanikulttuurin avulla. Sisällön laadulla ja sen tuomalla lisäarvolla voidaan yhteisöjä kasvattaa ja kehittää.
Opinnäytetyön teoria käsittelee urheilukulttuuria ja sen muodostumista, sekä urheilumarkkinointia ja sosiaalista mediaa. Teorian avulla, tehdään johtopäätöksiä seurojen urheilumarkkinoinnista sosiaalista mediaa käyttäen, ja urheilukulttuurin nostamisesta yhteisöjä kasvattaen ja kehittäen.
Tarkastelu toteutettiin laadullisena sosiaalisen median kartoituksena. Se sisälsi FC Interin ja FC TPS:n kolmen suosituimman sosiaalisen median kanavan näkyvyyden ja niiden sisällön kartoitusta. Kartoituksessa tutkittiin ja vertailtiin tilien sisältöä ja tehtiin ehdotuksia sisällön parantamiseksi. Ajanjaksona oli Veikkausliigakausi 2020 alkaen 1.7.2020 ja päättyen 4.11.2020.
Kartoituksen mukaan laajat seuraajayhteisöt tekevät sosiaalisesta mediasta hyvän markkinointikanavan yhteisön kasvattamiseen ja kehittämiseen. Sosiaalisen median kanavien sisällön, ja jo valmiiksi muodostuneen seuran yhteisön kasvattaminen on avainasemassa urheilukulttuurin nostamisessa Veikkausliigaseurojen fanikulttuurin avulla. Sisällön laadulla ja sen tuomalla lisäarvolla voidaan yhteisöjä kasvattaa ja kehittää.