Pedagoginen dokumentointi lasten ja varhaiskasvattajien yhteistyönä arjessa
Luukkonen, Sini; Pölönen, Miia (2020)
Luukkonen, Sini
Pölönen, Miia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829455
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää joensuulaisen Heinävaaran päiväkodin lasten ja varhaiskasvattajien yhdessä tekemää pedagogista dokumentointia. Tavoitteena oli luoda päiväkodin kahden varhaiskasvatusryhmän käyttöön konkreettisia menetelmiä siihen, kuinka lasten kanssa yhdessä voidaan toteuttaa pedagogista dokumentointia.
Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaavana prosessimallina toimi konstruktivistinen malli. Opinnäytetyössä käytettiin tiedonhankinnan ja osallistamisen menetelminä varhaiskasvattajille suunnattua ryhmäkyselyä, kahden kuukauden testausjaksoa päiväkotiryhmissä sekä palautekyselyä lapsille ja varhaiskasvattajille.
Päiväkodin käyttöön syntyi työkalupakki, joka sisältää neljä eri menetelmää pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseksi. Kansion muotoon toteutettu työkalupakki sisältää lyhyen teoriaosuuden lisäksi sekä yksilön että ryhmän kanssa toteuttavia pedagogisen dokumentoinnin menetelmiä. Työkalupakin avulla voi aloittaa pedagogisen dokumentoinnin suunnittelun ja prosessin.
Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaavana prosessimallina toimi konstruktivistinen malli. Opinnäytetyössä käytettiin tiedonhankinnan ja osallistamisen menetelminä varhaiskasvattajille suunnattua ryhmäkyselyä, kahden kuukauden testausjaksoa päiväkotiryhmissä sekä palautekyselyä lapsille ja varhaiskasvattajille.
Päiväkodin käyttöön syntyi työkalupakki, joka sisältää neljä eri menetelmää pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseksi. Kansion muotoon toteutettu työkalupakki sisältää lyhyen teoriaosuuden lisäksi sekä yksilön että ryhmän kanssa toteuttavia pedagogisen dokumentoinnin menetelmiä. Työkalupakin avulla voi aloittaa pedagogisen dokumentoinnin suunnittelun ja prosessin.