Markkinointisuunnitelma
Järvi, Kasperi (2020)
Järvi, Kasperi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729051
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pienen puutarha-alan yrityksen markkinointia. Suomessa puutarha-alan yrityksissä huolella suunniteltu tavoitteellinen markkinointityö on vähäistä. Tässä opinnäytetyössä kerrotaan mitä markkinointi on, mitä markkinointisuunnitelman tekoon tarvitaan, mitä erilaisia markkinointikanavia yrityksen mahdollista käyttää ja miten näissä kanavissa tulee toimia. Tässä opinnäytetyössä asiaa lähestytään luomalla markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle.
Tämän opinnäytetyön rakenne etenee järjestyksessä teoriaosiosta toiminnallisen osioon. Teoriaosiossa selvennetään koko markkinointisuunnitelman tekoon vaadittava prosessi yrityksen arvojen ja tavoitteiden selvittämisestä varsinaiseen markkinointikeinojen valintaan ja niiden onnistumisen seurantaan. Toiminnallisen osion tavoitteena on luoda teoriaosion mukaisesti kohdeyritykselle sen arvoihin ja tavoitteisiin pohjautuva markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma sisältää perinteistä tiedottavaa markkinointia ja nykypäiväistä sisältökeskeistä tarkasti kohdennettua digimarkkinointia.
Markkinointityö on tärkeä osa koko yrityksen liiketoimintaa ja on suuri merkitys myös puutarha-alalla. Tässä opinnäytetyössä on pyritty selventämään markkinointisuunnitelman tekoprosessia siten, että opinnäytetyötä voidaan käyttää apuna. Toivon että tämä opinnäytetyö saa puutarha-alan yrityksiä keskittymään enemmän markkinointiin. This thesis is about a small horticulture company’s marketing. In Finland well-planned value-based marketing is at low level in horticulture companies. This thesis examines what marketing is, how to make a marketing plan, what different marketing channels there are and how to make use of them.
The structure of this thesis is built in an order from a theoretical part to practice-based part. In the theoretical part this thesis examines the whole process of making a marketing plan from clarifying values of a company to choosing right marketing channels. The purpose of the practice-based part is to make a value-based marketing plan for a horticulture company. The marketing plan contains traditional informing marketing and modern customer focused digital content marketing.
Marketing is a very important part of company’s business. It has a great importance also in the horticulture business. The purpose of this thesis is to clarify the process of making a marketing plan in a way that horticulture companies would be able to benefit from it. I hope that this thesis will contribute to more horticulture companies to start well-planned value-based marketing.
Tämän opinnäytetyön rakenne etenee järjestyksessä teoriaosiosta toiminnallisen osioon. Teoriaosiossa selvennetään koko markkinointisuunnitelman tekoon vaadittava prosessi yrityksen arvojen ja tavoitteiden selvittämisestä varsinaiseen markkinointikeinojen valintaan ja niiden onnistumisen seurantaan. Toiminnallisen osion tavoitteena on luoda teoriaosion mukaisesti kohdeyritykselle sen arvoihin ja tavoitteisiin pohjautuva markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma sisältää perinteistä tiedottavaa markkinointia ja nykypäiväistä sisältökeskeistä tarkasti kohdennettua digimarkkinointia.
Markkinointityö on tärkeä osa koko yrityksen liiketoimintaa ja on suuri merkitys myös puutarha-alalla. Tässä opinnäytetyössä on pyritty selventämään markkinointisuunnitelman tekoprosessia siten, että opinnäytetyötä voidaan käyttää apuna. Toivon että tämä opinnäytetyö saa puutarha-alan yrityksiä keskittymään enemmän markkinointiin.
The structure of this thesis is built in an order from a theoretical part to practice-based part. In the theoretical part this thesis examines the whole process of making a marketing plan from clarifying values of a company to choosing right marketing channels. The purpose of the practice-based part is to make a value-based marketing plan for a horticulture company. The marketing plan contains traditional informing marketing and modern customer focused digital content marketing.
Marketing is a very important part of company’s business. It has a great importance also in the horticulture business. The purpose of this thesis is to clarify the process of making a marketing plan in a way that horticulture companies would be able to benefit from it. I hope that this thesis will contribute to more horticulture companies to start well-planned value-based marketing.