Millaista koulutusta tiedetoimittaja kaipaa? : Kyselytutkimus Suomen Tiedetoimittajain liiton jäsenten koulutustoiveista
Niskasaari, Elina (2020)
Niskasaari, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829445
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin suomalaisten tiedetoimittajien toiveita ja ajatuksia alan etujärjestön järjestämien koulutusten suhteen. Teen opinnäytetyöni toimeksiantona Suomen Tiedetoimittajain liitto ry:ltä.
Tutkimuksessa huomioin myös vuoden 2020 koronaviruspandemian aiheuttamat poikkeukselliset olosuhteet, jotka vaikuttavat työelämään ja ammatillisuuteen eri tavoin. Koronapandemia on pakottanut Tiedetoimittajain liiton kehittämään ja suunnittelemaan uusia keinoja koulutusten ja muun toiminnan järjestämiseen. Esimerkiksi verkostoitumisen vahvistaminen perinteisillä tavoilla järjestämällä fyysisiä kohtaamispaikkoja on poikkeusoloissa mahdotonta.
Keräsin tutkimuksen aineiston kyselylomakkeella Tiedetoimittajain liiton jäseniltä Webropol-kyselytyökalun avulla. Tutkimukseen osallistui 210 liiton jäsentä, ja vastausprosentti oli 20. Analysoin aineistoa määrällisesti Webropolin sisäänrakennetun vertailutyökalun avulla. Lisäksi analysoin kyselylomakkeen avoimen kysymyksen tekstikentän vastaukset laadullisesti koodaamisen ja kehysanalyysin avulla. Nämä analyysimenetelmät valikoituivat käyttöön sillä perusteella, että toimeksiantaja saisi mahdollisimman kattavan kuvan kyselyyn vastanneiden koulutustoiveista. Koodaamisen avulla aineistosta löytyi määrällisesti eniten toivotut yksittäiset koulutussisällöt, kehysanalyysin avulla puolestaan koko aineisto järjesteltiin erilaisiin tarpeita ja toiveita kuvaaviin kehyksiin.
Tutkimuksessa nousi esiin etäkoulutusten suosio, joka vaikuttaa avoimen kysymyksen vastausten perusteella olevan korona-ajan erityispiirre, ja useat toivoivatkin koronan hellittäessä lähikoulutuksia. Ulkomaan opintomatkojen suosio laski edellisestä vuoden 2017 jäsenkyselystä. Useat jäsenet ovat kiinnostuneita osallistumaan liiton organisoimaan mentorointitoimintaan joko löytämällä itselleen mentorin tai tarjoamalla omaa kokemustaan kollegalle. Toivotuimpia koulutussisältöjä olivat
videoiden tekeminen, sosiaalisen median käyttö tiedeviestinnässä, tieteen popularisointi sekä oman osaamisen myyminen ja markkinointi. Vastaajien tarpeet koulutusten suhteen asettuivat viiteen kehykseen: sosiaalisuus, tekninen osaaminen, aihelähtöisyys, urakehitys ja jutun tekeminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tiedetoimittajien ammatilliselle etujärjestölle tietoa siitä, millaisia asioita sen tulisi ottaa huomioon järjestäessään koulutustapahtumia. Tiedetoimittajain liiton tavoite on kehittää liiton toimintaa vastaamaan sen jäsenten toiveita ja tarpeita, ja tutkimus auttaa tämän toteuttamisessa. Samalla tutkimus palvelee koko tiedetoimittajien ammattialaa lisäämällä tietoa nykyajan työelämän vaatimuksista sekä auttamalla luomaan koulutussisältöä näiden
vaatimusten pohjalta.
Tutkimuksessa huomioin myös vuoden 2020 koronaviruspandemian aiheuttamat poikkeukselliset olosuhteet, jotka vaikuttavat työelämään ja ammatillisuuteen eri tavoin. Koronapandemia on pakottanut Tiedetoimittajain liiton kehittämään ja suunnittelemaan uusia keinoja koulutusten ja muun toiminnan järjestämiseen. Esimerkiksi verkostoitumisen vahvistaminen perinteisillä tavoilla järjestämällä fyysisiä kohtaamispaikkoja on poikkeusoloissa mahdotonta.
Keräsin tutkimuksen aineiston kyselylomakkeella Tiedetoimittajain liiton jäseniltä Webropol-kyselytyökalun avulla. Tutkimukseen osallistui 210 liiton jäsentä, ja vastausprosentti oli 20. Analysoin aineistoa määrällisesti Webropolin sisäänrakennetun vertailutyökalun avulla. Lisäksi analysoin kyselylomakkeen avoimen kysymyksen tekstikentän vastaukset laadullisesti koodaamisen ja kehysanalyysin avulla. Nämä analyysimenetelmät valikoituivat käyttöön sillä perusteella, että toimeksiantaja saisi mahdollisimman kattavan kuvan kyselyyn vastanneiden koulutustoiveista. Koodaamisen avulla aineistosta löytyi määrällisesti eniten toivotut yksittäiset koulutussisällöt, kehysanalyysin avulla puolestaan koko aineisto järjesteltiin erilaisiin tarpeita ja toiveita kuvaaviin kehyksiin.
Tutkimuksessa nousi esiin etäkoulutusten suosio, joka vaikuttaa avoimen kysymyksen vastausten perusteella olevan korona-ajan erityispiirre, ja useat toivoivatkin koronan hellittäessä lähikoulutuksia. Ulkomaan opintomatkojen suosio laski edellisestä vuoden 2017 jäsenkyselystä. Useat jäsenet ovat kiinnostuneita osallistumaan liiton organisoimaan mentorointitoimintaan joko löytämällä itselleen mentorin tai tarjoamalla omaa kokemustaan kollegalle. Toivotuimpia koulutussisältöjä olivat
videoiden tekeminen, sosiaalisen median käyttö tiedeviestinnässä, tieteen popularisointi sekä oman osaamisen myyminen ja markkinointi. Vastaajien tarpeet koulutusten suhteen asettuivat viiteen kehykseen: sosiaalisuus, tekninen osaaminen, aihelähtöisyys, urakehitys ja jutun tekeminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tiedetoimittajien ammatilliselle etujärjestölle tietoa siitä, millaisia asioita sen tulisi ottaa huomioon järjestäessään koulutustapahtumia. Tiedetoimittajain liiton tavoite on kehittää liiton toimintaa vastaamaan sen jäsenten toiveita ja tarpeita, ja tutkimus auttaa tämän toteuttamisessa. Samalla tutkimus palvelee koko tiedetoimittajien ammattialaa lisäämällä tietoa nykyajan työelämän vaatimuksista sekä auttamalla luomaan koulutussisältöä näiden
vaatimusten pohjalta.