Eurooppalaisten nuorten aikuisten mielikuvat Suomesta matkailumaana
Peltola, Emilia (2020)
Peltola, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729056
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia mielikuvia eurooppalaisilla nuorilla aikuisilla on Suomesta ja mihin nämä mielikuvat perustuvat. Opinnäytetyössä toteutettiin verkkokysely ja haastatteluita. Kyselyyn vastasi 29 korkeakouluopiskelijaa. Kyselyn avulla tiedusteltiin, mitkä markkinointikanavat tavoittavat kyseisen kohderyhmän parhaiten ja miksi.
Haastatteluun osallistui viisi eurooppalaista korkeakouluopiskelijaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Teemat liittyivät Visit Finlandin matkailumarkkinoinnin sisältöihin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, kohtaako Visit Finlandin eli Suomen matkailun asiantuntijan Instagram-tilin sisältö haastateltavien kiinnostuksen kohteita ja millainen sisältö lisäisi Suomen vetovoimaisuutta.
Kyselyyn ja haastatteluihin osallistuneiden henkilöiden mielikuvat Suomesta perustuivat pääosin kuulopuheisiin ja sosiaaliseen mediaan. Instagram oli seuratuin sosiaalisen median kanava. Haastateltavien keskuudessa Visit Finlandin Instagram-tili onnistui sisällöllään lisäämään mielenkiintoa Suomea kohtaan. Tulosten mukaan Instagram-tilistä saisi vetovoimaisemman lisäämällä sisältöä aktiviteeteista, perinnekulttuurista sekä jakamalla matkavinkkejä. Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää tuotettaessa sisältöä sosiaalisen median kanaviin.
Haastatteluun osallistui viisi eurooppalaista korkeakouluopiskelijaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Teemat liittyivät Visit Finlandin matkailumarkkinoinnin sisältöihin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, kohtaako Visit Finlandin eli Suomen matkailun asiantuntijan Instagram-tilin sisältö haastateltavien kiinnostuksen kohteita ja millainen sisältö lisäisi Suomen vetovoimaisuutta.
Kyselyyn ja haastatteluihin osallistuneiden henkilöiden mielikuvat Suomesta perustuivat pääosin kuulopuheisiin ja sosiaaliseen mediaan. Instagram oli seuratuin sosiaalisen median kanava. Haastateltavien keskuudessa Visit Finlandin Instagram-tili onnistui sisällöllään lisäämään mielenkiintoa Suomea kohtaan. Tulosten mukaan Instagram-tilistä saisi vetovoimaisemman lisäämällä sisältöä aktiviteeteista, perinnekulttuurista sekä jakamalla matkavinkkejä. Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää tuotettaessa sisältöä sosiaalisen median kanaviin.