Konenäkö autotehtaan kokoonpanon laadunmittauksessa
Kettunen, Zacharias (2020)
Kettunen, Zacharias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728912
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee konenäön hyödyntämistä autotehtaan kokoonpanon linjastossa. Opinnäytetyö suoritetaan Valmet-Automotive Oy:lle.
Työn keskeisenä tavoitteena on selvittää, testata ja toteuttaa konenäkösovellus auton valmistuksen kokoonpanotehtaalla. Konenäön avulla voidaan havainnoida auton koriin kiinnitettävien komponenttien olemassaolo ja sijainti. Tarkoituksena on myös osoittaa yritykselle konenäön tuomat kehitysmahdollisuudet tuotteen valmistuksen ja laadunvarmistamisen kannalta.
Työ aloitetaan tutkimalla ennalta todettua ongelmakohdetta, joka on kokoonpanon lasisolua edeltävä työpiste. Tässä pisteessä liimataan auton tuulilasin ja korin väliset korokepalat, jotka varmistavat tuulilasin oikean sovituksen auton koriin nähden. Selvitys pitää sisällään valmistuslinjalla olevien eri autovariaatioiden tunnistamisen, sillä tuulilasin sovitusongelma koski vain tiettyä variaatiota, panoraamakattoista Mercedes-Benz GLC-mallia. Tämän ongelman ratkaisuun sovelletaan konenäköjärjestelmää, jonka toimintaa testataan tuotannon ulkopuolella ja mahdollisuuksien mukaan integroidaan osaksi kokoonpanon tuotanto- ja laadunvarmistus prosessia.
Työ oli kokonaisuudessaan onnistunut ja opettava. Autojen värivaihtelujen seurauksena kappaleen tunnistamisessa ilmeni haasteita, jotka kuitenkin saatiin selvitettyä tiimityöllä. Konenäköjärjestelmä integroitiin osaksi kokoonpanoa ja takaisinmaksulaskelma osoitti sen kannattavuuden.
Työn keskeisenä tavoitteena on selvittää, testata ja toteuttaa konenäkösovellus auton valmistuksen kokoonpanotehtaalla. Konenäön avulla voidaan havainnoida auton koriin kiinnitettävien komponenttien olemassaolo ja sijainti. Tarkoituksena on myös osoittaa yritykselle konenäön tuomat kehitysmahdollisuudet tuotteen valmistuksen ja laadunvarmistamisen kannalta.
Työ aloitetaan tutkimalla ennalta todettua ongelmakohdetta, joka on kokoonpanon lasisolua edeltävä työpiste. Tässä pisteessä liimataan auton tuulilasin ja korin väliset korokepalat, jotka varmistavat tuulilasin oikean sovituksen auton koriin nähden. Selvitys pitää sisällään valmistuslinjalla olevien eri autovariaatioiden tunnistamisen, sillä tuulilasin sovitusongelma koski vain tiettyä variaatiota, panoraamakattoista Mercedes-Benz GLC-mallia. Tämän ongelman ratkaisuun sovelletaan konenäköjärjestelmää, jonka toimintaa testataan tuotannon ulkopuolella ja mahdollisuuksien mukaan integroidaan osaksi kokoonpanon tuotanto- ja laadunvarmistus prosessia.
Työ oli kokonaisuudessaan onnistunut ja opettava. Autojen värivaihtelujen seurauksena kappaleen tunnistamisessa ilmeni haasteita, jotka kuitenkin saatiin selvitettyä tiimityöllä. Konenäköjärjestelmä integroitiin osaksi kokoonpanoa ja takaisinmaksulaskelma osoitti sen kannattavuuden.