Yhteismarkkinoinnin nykytila ja kehittämistarpeet Saimaan alueen matkailuyrityksissä
Mikkola, Jenni (2020)
Mikkola, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Saimaan alueen yhteismarkkinoinnin nykytilaa sekä mahdollisia kehityskohteita paikallisten matkailutoimijoiden avulla. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta luotettavaa tietoa Saimaan alueen yhteismarkkinoinnista, jonka avulla voidaan kehittää Imatran ja Lappeenrannan alueen matkailun yhteismarkkinoinnista vastaavan goSaimaa Oy:n kehitystyötä. Lähestyin opinnäytetyössäni matkailun yhteismarkkinointia aluemarkkinoinnin näkökulmasta keskittymällä tietoperustassani aluemarkkinointiin varsinkin Saimaan alueella.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa keskeisenä tiedonkeruumenetelmänä toimii seitsemälle Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon matkailutoimijalle toteutettu puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään, millaista matkailumarkkinointia toimijat tekevät ja millaisena he näkevät Saimaan tämänhetkisen matkailun tilan. Teemahaastattelun päätarkoituksena oli arvioida erityisesti toimijoiden näkemyksiä alueen yhteismarkkinointimahdollisuuksista sekä yhteismarkkinoinnin tuomista tuloksista ja haasteista.
Haastattelujen tulosten perusteella voidaan todeta, että Saimaan alueella on hyvät lähtökohdat yhteismarkkinoinnin toteuttamiseen sekä motivoituneita matkailutoimijoita, jotka haluavat kehittää yhteismarkkinointiverkostoaan ja omaa osaamistaan tulevaisuudessa. Markkinointiyhteistyön avulla yksittäinen toimija pystyy saavuttamaan laajat kohderyhmät sekä tarjoamaan entistä laadukkaampia tuotekokonaisuuksia verkostoitumalla muiden toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa keskeisenä tiedonkeruumenetelmänä toimii seitsemälle Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon matkailutoimijalle toteutettu puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään, millaista matkailumarkkinointia toimijat tekevät ja millaisena he näkevät Saimaan tämänhetkisen matkailun tilan. Teemahaastattelun päätarkoituksena oli arvioida erityisesti toimijoiden näkemyksiä alueen yhteismarkkinointimahdollisuuksista sekä yhteismarkkinoinnin tuomista tuloksista ja haasteista.
Haastattelujen tulosten perusteella voidaan todeta, että Saimaan alueella on hyvät lähtökohdat yhteismarkkinoinnin toteuttamiseen sekä motivoituneita matkailutoimijoita, jotka haluavat kehittää yhteismarkkinointiverkostoaan ja omaa osaamistaan tulevaisuudessa. Markkinointiyhteistyön avulla yksittäinen toimija pystyy saavuttamaan laajat kohderyhmät sekä tarjoamaan entistä laadukkaampia tuotekokonaisuuksia verkostoitumalla muiden toimijoiden kanssa.