Vapaaehtoistyöntekijöiden motivointi hyväntekeväisyyskampanjassa
Porkka, Anmari (2020)
Porkka, Anmari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Katu ei ole koti -hyväntekeväisyyskampanjassa onnistuttiin vapaaehtoisten motivoinnin osalta sekä luoda kehittämisehdotuksia tulevaisuutta ajatellen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sininauhasäätiö. Opinnäytetyön tuloksia on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa vastaavissa tapahtumissa, koska tapa toteuttaa tämänvuotinen kampanja oli uusi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sisäistä ja ulkoista motivaatiota,
merkityksellisyyttä sekä itsensä toteuttamista. Lisäksi tarkastellaan näiden merkitystä vapaaehtoistyössä. Opinnäytetyön lähdemateriaaleina on käytetty kirjallisuutta koskien motivaatiota, merkityksellisyyttä sekä vapaaehtoistyötä. Lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty verkkoaineistoja.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin 51 henkilölle. Kyselyn kohderyhmä muodostui kampanjan ennakkoiltaan ilmoittautuneista. Kysely toteutettiin Google Forms-palvelussa sähköisesti. Vastauksia kyselyyn saatiin 16 kappaletta ja vastausprosentti oli 31. Kyselyssä vastaajat jakautuivat kahdelle eri vastauspolulle riippuen siitä, osallistuivatko he varsinaiseen kampanjaan, ja tästä syystä molempiin vastauspolkuihin saatiin melko vähän vastauksia. Kyselyn luotettavuuden kannalta vastauksia olisi toivottu enemmän, mutta vastaukset antoivat suuntaa ja esiin nousi muutamia selkeitä kehittämistarpeita.
Kyselyn tuloksista selvisi, että kampanjan aikana vapaaehtoisten motivoinnissa onnistuttiin hyvin ja kampanjassa onnistuttiin myös pitämään motivaatiota yllä keräystavoitteen saavuttamiseksi. Kriittisimmin vastaajien puolelta suhtauduttiin kampanjan toteutustapaan, eli lahjoitusten keräämiseen soittamalla. Tulosten perusteella toimeksiantajalle luotiin kehittämisehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sisäistä ja ulkoista motivaatiota,
merkityksellisyyttä sekä itsensä toteuttamista. Lisäksi tarkastellaan näiden merkitystä vapaaehtoistyössä. Opinnäytetyön lähdemateriaaleina on käytetty kirjallisuutta koskien motivaatiota, merkityksellisyyttä sekä vapaaehtoistyötä. Lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty verkkoaineistoja.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin 51 henkilölle. Kyselyn kohderyhmä muodostui kampanjan ennakkoiltaan ilmoittautuneista. Kysely toteutettiin Google Forms-palvelussa sähköisesti. Vastauksia kyselyyn saatiin 16 kappaletta ja vastausprosentti oli 31. Kyselyssä vastaajat jakautuivat kahdelle eri vastauspolulle riippuen siitä, osallistuivatko he varsinaiseen kampanjaan, ja tästä syystä molempiin vastauspolkuihin saatiin melko vähän vastauksia. Kyselyn luotettavuuden kannalta vastauksia olisi toivottu enemmän, mutta vastaukset antoivat suuntaa ja esiin nousi muutamia selkeitä kehittämistarpeita.
Kyselyn tuloksista selvisi, että kampanjan aikana vapaaehtoisten motivoinnissa onnistuttiin hyvin ja kampanjassa onnistuttiin myös pitämään motivaatiota yllä keräystavoitteen saavuttamiseksi. Kriittisimmin vastaajien puolelta suhtauduttiin kampanjan toteutustapaan, eli lahjoitusten keräämiseen soittamalla. Tulosten perusteella toimeksiantajalle luotiin kehittämisehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.