Tanssiva arki : liikeriemua aikuiselle ja lapselle
Hietanen, Viivi (2020)
Hietanen, Viivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tanssia ja liikettä päiväkodin arkeen kehittämishankkeen avulla. Hankkeella pyrittiin antamaan aikuiselle rohkeutta tanssimiseen, jotta aikuinen pystyy halutessaan välittämään liikkumisen ja tanssimisen riemua eteenpäin lapsille päivittäin niin, ettei tanssi ole vain satunnainen vierailijan tuoma pilkahdus. Opinnäytetyö tutkii, miten tanssin ja taiteiden osuus näkyy varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen tekijä, tanssinopettaja Viivi Hietanen opetti tanssia henkilökunnalle kahdessa eri varhaiskasvatuksen yksikössä Turussa keväällä 2020. Aikuisten tanssitunteja sovittiin yhteensä kuusi ja tanssitunnit järjestettiin päiväkotien liikuntasaleissa. Tanssitunnit olivat aikuisille suunniteltuja ja jokaisen tanssitunnin lopuksi tanssinopettajan johdolla harjoiteltiin lapsille suunniteltuja tanssiharjoituksia. Tanssijakson lopuksi tutkimuksen tekijä piti lapsille ja aikuisille yhteisen tanssitunnin. Tanssijaksoa seurasi noin kuukauden mittainen kokeilujakso, jolloin henkilökunta kokeili aktiivisesti tanssiharjoituksia lasten kanssa. Henkilökunta osallistui tanssi- ja kokeilujakson aikana kirjalliseen kyselyyn ja lopuksi ryhmähaastatteluun.
Tanssin vastaanotto oli positiivinen ja rohkaiseva. Osallistujat halusivat jatkaa tanssimista itse ja olivat kiinnostuneita hakeutumaan tanssitunneille myös vapaa-ajalla. Päiväkodin lapset ottivat tanssiharjoitukset vastaan hankkeen aikana aikuisten mukaan hyvin. Tutkimuksessa lasten tanssituntien liikemateriaalina oli lastentanssia ja aikuisten tuntien materiaalina nykytanssia. Lastentanssi ei pyri tanssiteknisiin suorituksiin varhaisiässä ja antaa vapautta liikkua luovalla tavalla. Tällä valinnalla tutkija halusi vaikuttaa lasten mielikuvaan tanssista. Lastentanssin liikemateriaali madaltaa aikuisenkin kynnystä heittäytyä liikkeen vietäväksi, kannustaen samalla aikuista leikittelemään liikkumistavoilla.
Tanssin monipuolisuus, leikillisyys ja luovien harjoitusten variointimahdollisuudet tukevat lasta eri kehityskausina. Opinnäytetyön tekijän opetuskokemuksen ja tämän tutkimuksen perusteella voi sanoa, että tanssi sopii mitä hienoimmin lapsen ja aikuisen arkeen, lasta ja aikuista yhdistävänä taide- ja liikuntamuotona.
Tutkimuksen tekijä, tanssinopettaja Viivi Hietanen opetti tanssia henkilökunnalle kahdessa eri varhaiskasvatuksen yksikössä Turussa keväällä 2020. Aikuisten tanssitunteja sovittiin yhteensä kuusi ja tanssitunnit järjestettiin päiväkotien liikuntasaleissa. Tanssitunnit olivat aikuisille suunniteltuja ja jokaisen tanssitunnin lopuksi tanssinopettajan johdolla harjoiteltiin lapsille suunniteltuja tanssiharjoituksia. Tanssijakson lopuksi tutkimuksen tekijä piti lapsille ja aikuisille yhteisen tanssitunnin. Tanssijaksoa seurasi noin kuukauden mittainen kokeilujakso, jolloin henkilökunta kokeili aktiivisesti tanssiharjoituksia lasten kanssa. Henkilökunta osallistui tanssi- ja kokeilujakson aikana kirjalliseen kyselyyn ja lopuksi ryhmähaastatteluun.
Tanssin vastaanotto oli positiivinen ja rohkaiseva. Osallistujat halusivat jatkaa tanssimista itse ja olivat kiinnostuneita hakeutumaan tanssitunneille myös vapaa-ajalla. Päiväkodin lapset ottivat tanssiharjoitukset vastaan hankkeen aikana aikuisten mukaan hyvin. Tutkimuksessa lasten tanssituntien liikemateriaalina oli lastentanssia ja aikuisten tuntien materiaalina nykytanssia. Lastentanssi ei pyri tanssiteknisiin suorituksiin varhaisiässä ja antaa vapautta liikkua luovalla tavalla. Tällä valinnalla tutkija halusi vaikuttaa lasten mielikuvaan tanssista. Lastentanssin liikemateriaali madaltaa aikuisenkin kynnystä heittäytyä liikkeen vietäväksi, kannustaen samalla aikuista leikittelemään liikkumistavoilla.
Tanssin monipuolisuus, leikillisyys ja luovien harjoitusten variointimahdollisuudet tukevat lasta eri kehityskausina. Opinnäytetyön tekijän opetuskokemuksen ja tämän tutkimuksen perusteella voi sanoa, että tanssi sopii mitä hienoimmin lapsen ja aikuisen arkeen, lasta ja aikuista yhdistävänä taide- ja liikuntamuotona.