Matkailualan viestintä muuttuneessa maailmantilanteessa: Case huoneistohotelli Lietsu
Leinonen, Jenna (2020)
Leinonen, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vuonna 2019 maailmalle levinnyt koronavirus(covid-19) vaikutti huoneistohotelli Lietsun markkinointi- ja kriisiviestintään
vuonna 2020. Tutkittiin, millaisia muutoksia viestinnän suhteen tehtiin koronaviruksen takia.Haluttiin tietää, miten näistä koronaepidemian aiheuttamista muutoksista kerrottiin
asiakkaille ja työntekijöille. Opinnäytetyössä selvitetään, miten kriisin suhteen toimittiin ja
voitaisiinko seuraavan kriisin tullessa toimia eri tavalla vai käyttää nykyisiä menetelmiä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua
teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin Lietsun yrittäjiä, kahta heidän työntekijäänsäja kahta asiakasta, jotka olivat yöpyneet Lietsussa sekä ennen että jälkeen koronaviruksen.Lopuksi haastateltiin vielä kriisiviestinnän ammattilaista, jotta työhön saataisiinhieman ammattilaisen näkökulmaa. Haastatteluissa käytettiin kolmea eri teemaa,
joiden ympärille kysymykset rakentuivat. Teemat olivat viestintä, koronaviruskriisi ja tulevaisuus.
Opinnäytetyöhön kerättiin markkinointiviestinnästä ja kriisiviestinnästä kattava tietoperusta,jonka avulla vertailtiin haastattelujen tuloksia kirjallisuuteen.
Haastattelun tulokset jäsennetään samojen kysymyksissä käytettyjen teemojen avulla ja
vastaukset esitetään anonyymeina. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että
Lietsu oli toiminut koronaviruksen suhteen nopeasti, järkevästi ja taloudellisti ajatellen
yrityksen parasta tilanteessa, johon kukaan ei olisi osannut varautua etukäteen.
vuonna 2020. Tutkittiin, millaisia muutoksia viestinnän suhteen tehtiin koronaviruksen takia.Haluttiin tietää, miten näistä koronaepidemian aiheuttamista muutoksista kerrottiin
asiakkaille ja työntekijöille. Opinnäytetyössä selvitetään, miten kriisin suhteen toimittiin ja
voitaisiinko seuraavan kriisin tullessa toimia eri tavalla vai käyttää nykyisiä menetelmiä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua
teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin Lietsun yrittäjiä, kahta heidän työntekijäänsäja kahta asiakasta, jotka olivat yöpyneet Lietsussa sekä ennen että jälkeen koronaviruksen.Lopuksi haastateltiin vielä kriisiviestinnän ammattilaista, jotta työhön saataisiinhieman ammattilaisen näkökulmaa. Haastatteluissa käytettiin kolmea eri teemaa,
joiden ympärille kysymykset rakentuivat. Teemat olivat viestintä, koronaviruskriisi ja tulevaisuus.
Opinnäytetyöhön kerättiin markkinointiviestinnästä ja kriisiviestinnästä kattava tietoperusta,jonka avulla vertailtiin haastattelujen tuloksia kirjallisuuteen.
Haastattelun tulokset jäsennetään samojen kysymyksissä käytettyjen teemojen avulla ja
vastaukset esitetään anonyymeina. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että
Lietsu oli toiminut koronaviruksen suhteen nopeasti, järkevästi ja taloudellisti ajatellen
yrityksen parasta tilanteessa, johon kukaan ei olisi osannut varautua etukäteen.