Tasohyppelypeli
Rytkönen, Joona (2020)
Rytkönen, Joona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tasohyppelypeli Unity-pelimoottoria apuna käyttäen ja oppia yleisesti pelinkehitysprosessista. Työssä verrattiin indie-pelien eroavaisuuksia AAA-peleihin ja analysoitiin, millä eri tavoilla ne eroavat toisistaan.
Tasohyppelypelit ovat videopelien lajityyppi, joka keskittyy pääasiassa pelaajan hallitsemaan pelihahmoon ja sen kykyyn liikkua ja hyppiä esteitä vältellen. Työssä perehdyttiin siihen, miten pelin mekaniikat ja eri ominaisuudet toimivat ja sovellettiin niitä insinöörityöprojektiin. Työssä keskityttiin pääasiassa kenttäsuunnitteluun ja ohjelmointiin.
Työssä perehdyttiin myös nykypäivän pelinkehitysprosessiin. Tavoitteena oli ottaa selvää, mitä resursseja se vaatii ja mistä eri vaiheista pelinkehitysprosessi koostuu. Nykypäivän pelinkehitysprosessi koostuu esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheista. AAA-pelien kehitysprosessi työllistää satoja ihmisiä, ja kehitysprosessi kestää useita vuosia. AAA-peleissä on usein iso kustantaja takana, joka määrittää tarkan aikataulun kehitysprosessille. Indie-pelejä kehittävät joko yksityishenkilöt tai pienet tiimit, joilla on harvoin taustalla taloudellinen tuki kustantajalta.
Projektista syntyi toimiva peliprototyyppi, jonka voi pelata alusta loppuun ilman peliä rikkovia ongelmia. Projektin tarkoituksena oli kehittää pelinkehitystaitoja ja auttaa työnhaussa tulevaisuudessa.
Tasohyppelypelit ovat videopelien lajityyppi, joka keskittyy pääasiassa pelaajan hallitsemaan pelihahmoon ja sen kykyyn liikkua ja hyppiä esteitä vältellen. Työssä perehdyttiin siihen, miten pelin mekaniikat ja eri ominaisuudet toimivat ja sovellettiin niitä insinöörityöprojektiin. Työssä keskityttiin pääasiassa kenttäsuunnitteluun ja ohjelmointiin.
Työssä perehdyttiin myös nykypäivän pelinkehitysprosessiin. Tavoitteena oli ottaa selvää, mitä resursseja se vaatii ja mistä eri vaiheista pelinkehitysprosessi koostuu. Nykypäivän pelinkehitysprosessi koostuu esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheista. AAA-pelien kehitysprosessi työllistää satoja ihmisiä, ja kehitysprosessi kestää useita vuosia. AAA-peleissä on usein iso kustantaja takana, joka määrittää tarkan aikataulun kehitysprosessille. Indie-pelejä kehittävät joko yksityishenkilöt tai pienet tiimit, joilla on harvoin taustalla taloudellinen tuki kustantajalta.
Projektista syntyi toimiva peliprototyyppi, jonka voi pelata alusta loppuun ilman peliä rikkovia ongelmia. Projektin tarkoituksena oli kehittää pelinkehitystaitoja ja auttaa työnhaussa tulevaisuudessa.