Aurinkopaneelien markkinointi Espanjaan : case: Solar Finland Oy Salo-aurinkopaneelit
Ljufström, Anniina (2020)
Ljufström, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728838
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Espanjan aurinkosähkömarkkinoita ja laatia markkinointisuunnitelma Espanjan markkinoille. Työ tehtiin toimeksiantona Solar Finland Oy:lle, joka on Salossa toimiva aurinkopaneeleita valmistava ja myyvä yritys. Työ pohjautuu aikaisempiin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen.
Työ toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa yritykselle suunniteltu markkinointisuunnitelma on työn tulos. Työssä tutustutaan aurinkoenergiainvestointeihin vaikuttaviin tekijöihin Euroopassa ja selvitetään Espanjan aurinkosähkömarkkinoita. Sen jälkeen keskitytään suunnittelemaan aurinkopaneelien markkinointia Espanjassa.
Työn tulokseksi saatiin markkinointisuunnitelma Espanjan aurinkosähkömarkkinoille. Se antaa pohjan markkinoinnin tehokkaampaan suunnitteluun. Siinä kiinnitettiin huomiota kohderyhmän hahmottamiseen, kilpailijoista erottautumiseen, verkkosivujen, hakusanojen ja sosiaalisen median kehittämiseen sekä markkinoinnin tulosten mittaamiseen. Näiden avulla Solar Finland pystyy kehittämään markkinointikeinojaan pyrkiessä Espanjan markkinoille.
Tuloksia voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa ja uusille markkina-alueille pyrkimisessä. Suunnitelmaa on mahdollista kehittää erityyppisille markkina-alueille ja sitä voidaan tarvittaessa muuttaa kohdealueen mukaan. Markkinointisuunnitelman luominen on tärkeää, koska se luo pohjan kaikelle tekemiselle, ja edistää yrityksen menestymistä ja kaupankäyntiä markkinoilla.
Työ toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa yritykselle suunniteltu markkinointisuunnitelma on työn tulos. Työssä tutustutaan aurinkoenergiainvestointeihin vaikuttaviin tekijöihin Euroopassa ja selvitetään Espanjan aurinkosähkömarkkinoita. Sen jälkeen keskitytään suunnittelemaan aurinkopaneelien markkinointia Espanjassa.
Työn tulokseksi saatiin markkinointisuunnitelma Espanjan aurinkosähkömarkkinoille. Se antaa pohjan markkinoinnin tehokkaampaan suunnitteluun. Siinä kiinnitettiin huomiota kohderyhmän hahmottamiseen, kilpailijoista erottautumiseen, verkkosivujen, hakusanojen ja sosiaalisen median kehittämiseen sekä markkinoinnin tulosten mittaamiseen. Näiden avulla Solar Finland pystyy kehittämään markkinointikeinojaan pyrkiessä Espanjan markkinoille.
Tuloksia voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa ja uusille markkina-alueille pyrkimisessä. Suunnitelmaa on mahdollista kehittää erityyppisille markkina-alueille ja sitä voidaan tarvittaessa muuttaa kohdealueen mukaan. Markkinointisuunnitelman luominen on tärkeää, koska se luo pohjan kaikelle tekemiselle, ja edistää yrityksen menestymistä ja kaupankäyntiä markkinoilla.