Verkkokaupan blogin sisältöjen hyödyntäminen markkinoinnin automaatiossa
Koskenranta, Anna-Kaisa (2020)
Koskenranta, Anna-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628704
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan erään verkkokaupan sisältömarkkinoinnin uudelleenhyödyntämistä markkinoinnin automaation avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda verkkokaupalle uusi myyntikanava, joka hyödyntää jo olemassa olevaa blogimateriaalia sekä verkkokauppaan jo saatua liikennettä markkinoinnin automaation kautta.
Verkkokaupan sisällöntuotantoa ja sisältöstrategiaa tarkastellaan siitä näkökulmasta, mikä on sen rooli yrityksen liiketoiminnassa ja mitä sillä on saavutettu ja mitkä ovat sen tavoitteet.
Markkinoinnin automaatio-osiossa käsitellään yleisluontoisesti sitä, mitä on markkinoinnin automaatio, jonka jälkeen siirrytään käsittelemään sähköpostia, joka on toimeksiantajan valitsema automaation muoto, markkinoinnin automaation välineenä. Kappaleessa kerrotaan, millaisin toimin automaatiota lähdettiin rakentamaan ja millaisista ominaisuuksista se koostui.
Markkinoinnin mitattavuutta tarkastellaan avainlukumittariston kautta. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi mitä on avainluku- eli KPI-mittaristot, mikä on niiden tarkoitus ja mitä työkaluja toimeksiantaja on käyttänyt tiedon keräämiseen.
Myyntiputken tekninen toteutus onnistui, mutta sen suurimmaksi haasteeksi nousi kävijöiden houkuttelu liittymään sähköpostilistalle. Ilman rekisteröitymisiä listalle ei myöskään saatu dataa varsinaisen automaation toiminnasta. Perehtymällä aluksi sähköpostimarkkinointiin liittyviin erityisongelmiin olisi tulokset mahdollisesti olleet paremmat.
Verkkokaupan sisällöntuotantoa ja sisältöstrategiaa tarkastellaan siitä näkökulmasta, mikä on sen rooli yrityksen liiketoiminnassa ja mitä sillä on saavutettu ja mitkä ovat sen tavoitteet.
Markkinoinnin automaatio-osiossa käsitellään yleisluontoisesti sitä, mitä on markkinoinnin automaatio, jonka jälkeen siirrytään käsittelemään sähköpostia, joka on toimeksiantajan valitsema automaation muoto, markkinoinnin automaation välineenä. Kappaleessa kerrotaan, millaisin toimin automaatiota lähdettiin rakentamaan ja millaisista ominaisuuksista se koostui.
Markkinoinnin mitattavuutta tarkastellaan avainlukumittariston kautta. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi mitä on avainluku- eli KPI-mittaristot, mikä on niiden tarkoitus ja mitä työkaluja toimeksiantaja on käyttänyt tiedon keräämiseen.
Myyntiputken tekninen toteutus onnistui, mutta sen suurimmaksi haasteeksi nousi kävijöiden houkuttelu liittymään sähköpostilistalle. Ilman rekisteröitymisiä listalle ei myöskään saatu dataa varsinaisen automaation toiminnasta. Perehtymällä aluksi sähköpostimarkkinointiin liittyviin erityisongelmiin olisi tulokset mahdollisesti olleet paremmat.