Facebook-mainonnan optimointi
Laakso, Janita (2020)
Laakso, Janita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Facebook-mainonnan optimointi ja tavoitteena on selvittää miten Motonetin tulisi tehdä Facebook-mainontaa, jotta sille asetetut tavoitteet saadaan täytettyä. Tärkeimmäksi tavoitteeksi asetettiin korkein mahdollinen konversiopiste, joka tässä tapauksessa oli myynnin tekeminen.
Opinnäytetyössä tutkitaan kahta Motonetin kesällä 2019 toteuttamaa mainoskampanjaa sekä analysoidaan ja vertaillaan niiden tuloksia. Mainonnan tehokkuutta tutkitaan hyödyntämällä Google Analyticsin ja Facebookin kautta saatavia tietoja sekä yritykselta saatavaa myyntidataa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan ensin markkinointia ja mainontaa yleisellä tasolla sekä niiden tehtäviä ja tavoitteita. Tämän jälkeen tarkastellaan tarkemmin digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja somemainontaa. Teoriaosuuden lopussa käydään läpi mainonnan mittarointia, seurantaa ja optimointia. Teoriaosuuden tarkoitus on auttaa mainoskampanjoiden tulosten ymmärtämistä sekä auttaa niiden analysoinnissa.
Opinnäytetyö käsittelee tarkasti kampanjoiden tuloksia niin kokonaisuutena kuin yksittäsinä kohtina. Tulosten analysoinnin avulla löytyi kehityskohteita ja niiden parantamiseen ehdotuksia, joista toimeksiantaja saa hyviä vinkkejä tulevien mainoskampanjoiden toteutukseen. The topic of this thesis is the optimization of Facebook advertising and the aim of the research is to find out how Motonet should do Facebook advertising, in order to reach the goals set for the company. The main goal of the Facebook advertisement was to reach the highest possible conversion point, which in the case of Motonet was to create more sales.
The thesis examines two advertising campaigns implemented by Motonet in the summer of 2019 and analyzes and compares their results. The effectiveness of advertising is studied by utilizing data obtained through Google Analytics and Facebook. Sales data, obtained from the company, was also used to gain further knowledge.
The theoretical part first examines marketing and advertising in general and their tasks and goals. This is followed by a closer look at digital marketing, social media and social media marketing. At the end of the theoretical part, the measurement, monitoring and optimization of advertising are reviewed. The purpose of the theory part is to help to understand the results of advertising campaigns and to help analyze them.
The thesis deals with the results of the campaigns, both, as a whole as in individual sections. The analysis of the results revealed areas for improvement and suggestions for improving them, from which the client will receive good tips for the implementation of future advertising campaigns.
Opinnäytetyössä tutkitaan kahta Motonetin kesällä 2019 toteuttamaa mainoskampanjaa sekä analysoidaan ja vertaillaan niiden tuloksia. Mainonnan tehokkuutta tutkitaan hyödyntämällä Google Analyticsin ja Facebookin kautta saatavia tietoja sekä yritykselta saatavaa myyntidataa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan ensin markkinointia ja mainontaa yleisellä tasolla sekä niiden tehtäviä ja tavoitteita. Tämän jälkeen tarkastellaan tarkemmin digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja somemainontaa. Teoriaosuuden lopussa käydään läpi mainonnan mittarointia, seurantaa ja optimointia. Teoriaosuuden tarkoitus on auttaa mainoskampanjoiden tulosten ymmärtämistä sekä auttaa niiden analysoinnissa.
Opinnäytetyö käsittelee tarkasti kampanjoiden tuloksia niin kokonaisuutena kuin yksittäsinä kohtina. Tulosten analysoinnin avulla löytyi kehityskohteita ja niiden parantamiseen ehdotuksia, joista toimeksiantaja saa hyviä vinkkejä tulevien mainoskampanjoiden toteutukseen.
The thesis examines two advertising campaigns implemented by Motonet in the summer of 2019 and analyzes and compares their results. The effectiveness of advertising is studied by utilizing data obtained through Google Analytics and Facebook. Sales data, obtained from the company, was also used to gain further knowledge.
The theoretical part first examines marketing and advertising in general and their tasks and goals. This is followed by a closer look at digital marketing, social media and social media marketing. At the end of the theoretical part, the measurement, monitoring and optimization of advertising are reviewed. The purpose of the theory part is to help to understand the results of advertising campaigns and to help analyze them.
The thesis deals with the results of the campaigns, both, as a whole as in individual sections. The analysis of the results revealed areas for improvement and suggestions for improving them, from which the client will receive good tips for the implementation of future advertising campaigns.