Terveystietoa liikunnasta maahanmuuttajille : Oppimateriaalia liikunnasta
Loukasmäki, Laura; Lyytikkä, Saila; Tielinen, Katrine (2020)
Loukasmäki, Laura
Lyytikkä, Saila
Tielinen, Katrine
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628697
Tiivistelmä
Terveystietoa liikunnasta maahanmuuttajille -opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Helsingin aikuisopiston peruskoulun ”Terveystietoa maahanmuuttajille” -projektia. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen lähtökohtana oli Helsingin aikuisopiston peruskoulun tarve saada selkeäkielistä terveyttä edistävää materiaalia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa liikunta-aiheista oppimateriaalia Helsingin aikuisopiston peruskoulun opiskelijoille sekä koulun terveydenhoitaja Päivi Hedmanin käyttöön. Tavoitteena oli oppimateriaalin avulla lisätä kohderyhmän tietoisuutta liikunnasta ja sen terveyshyödyistä sekä kannustaa heitä liikunnan pariin. Kohderyhmänä oli Helsingin aikuisopiston peruskoulussa opiskelevat 18–60-vuotiaat maahanmuuttajat, joita oli noin 300.
Tietoa etsittiin muun muassa Suomessa asuvien maahanmuuttajien liikunnasta, terveyden edistämisestä, liikunnan hyödyistä, istumisen vähentämisen kansallisista suosituksista, arkiliikunnasta ja UKK-instituutin liikkumisen suosituksista. Tuotettu oppimateriaali on tehty selkeällä suomen kielellä ja apuna on käytetty selkokielen ohjeita. Lisäksi oppimateriaalin tuottamisessa hyödynnettiin laadukkaan diaesityksen ja posterin teoriaa.
Opinnäytetyössä tuotettiin kolme posteria ja kolme diaesitystä. Oppimateriaalin aiheena oli liikunnan terveysvaikutukset, arkiliikunta sekä aikuisten liikkumisen suositukset UKK-instituutin suosituksiin pohjautuen. Oppimateriaali on piirretty opinnäytetyöryhmän toimesta, jotta se pystyttiin kohdentamaan kohderyhmälle mahdollisimman hyvin. Materiaali soveltuu sekä itsenäiseen opiskeluun että oppitunneille hyödynnettäväksi.
Terveydenhoitaja Päivi Hedman lähetti oppimateriaalin sähköisenä noin 40 kohderyhmän opiskelijalle ja heistä sähköiseen palautteeseen vastasi 20 opiskelijaa. Palautteen perusteella suurin osa opiskelijoista piti oppimateriaalia hyvänä ja sopivana. Oppimateriaalia muokattiin vielä hieman opiskelijoilta saadun palautteen perusteella ja esimerkiksi tekstiosuuksia yksinkertaistettiin helpommin luettaviksi. Palautetta oppimateriaalista saatiin myös raportointiseminaariin osallistuneilta opiskelijoilta, opponenteilta, terveydenhoitaja Päivi Hedmanilta sekä ohjaajaltamme Marita Räsäseltä. Tämä lisäsi opinnäytetyön luotettavuutta.
Oppimateriaali luovutettiin Helsingin aikuisopiston peruskoulun ja terveydenhoitaja Päivi Hedmanin käyttöön. Opinnäytetyötä voisi jatkossa kehittää esimerkiksi siten, että oppimateriaalille haettaisiin Selkokeskukselta selkotunnus tai materiaali voitaisiin kääntää muille kielille.
Tietoa etsittiin muun muassa Suomessa asuvien maahanmuuttajien liikunnasta, terveyden edistämisestä, liikunnan hyödyistä, istumisen vähentämisen kansallisista suosituksista, arkiliikunnasta ja UKK-instituutin liikkumisen suosituksista. Tuotettu oppimateriaali on tehty selkeällä suomen kielellä ja apuna on käytetty selkokielen ohjeita. Lisäksi oppimateriaalin tuottamisessa hyödynnettiin laadukkaan diaesityksen ja posterin teoriaa.
Opinnäytetyössä tuotettiin kolme posteria ja kolme diaesitystä. Oppimateriaalin aiheena oli liikunnan terveysvaikutukset, arkiliikunta sekä aikuisten liikkumisen suositukset UKK-instituutin suosituksiin pohjautuen. Oppimateriaali on piirretty opinnäytetyöryhmän toimesta, jotta se pystyttiin kohdentamaan kohderyhmälle mahdollisimman hyvin. Materiaali soveltuu sekä itsenäiseen opiskeluun että oppitunneille hyödynnettäväksi.
Terveydenhoitaja Päivi Hedman lähetti oppimateriaalin sähköisenä noin 40 kohderyhmän opiskelijalle ja heistä sähköiseen palautteeseen vastasi 20 opiskelijaa. Palautteen perusteella suurin osa opiskelijoista piti oppimateriaalia hyvänä ja sopivana. Oppimateriaalia muokattiin vielä hieman opiskelijoilta saadun palautteen perusteella ja esimerkiksi tekstiosuuksia yksinkertaistettiin helpommin luettaviksi. Palautetta oppimateriaalista saatiin myös raportointiseminaariin osallistuneilta opiskelijoilta, opponenteilta, terveydenhoitaja Päivi Hedmanilta sekä ohjaajaltamme Marita Räsäseltä. Tämä lisäsi opinnäytetyön luotettavuutta.
Oppimateriaali luovutettiin Helsingin aikuisopiston peruskoulun ja terveydenhoitaja Päivi Hedmanin käyttöön. Opinnäytetyötä voisi jatkossa kehittää esimerkiksi siten, että oppimateriaalille haettaisiin Selkokeskukselta selkotunnus tai materiaali voitaisiin kääntää muille kielille.