Kartoitus monialaisten osuuskuntien toiminnasta korkeakouluympäristössä
Koskinen, Anja (2020)
Koskinen, Anja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628762
Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatus on nostettu tärkeäksi osaksi koulutusjärjestelmää. Yrittäjyysmyönteisyyttä ja yrittäjämäisisä toimintatapoja vaaditaan nykyisin yrittäjien lisäksi myös työelämässä työntekijöiltä. Aiempien tutkimusten mukaan nuoret ovat myös aiempaa kiinnostuneempia yrittäjyydestä ja pitävät sitä hyvänä vaihtoehtona palkkatyön ohella. Tutkimuksessa selvitetään ammattikorkeakoulujen yrittäjyyskasvatusta osuuskuntatoiminnan avulla. Tavoitteena on löytää malleja korkeakoulujen monialaisesta osuuskuntatoiminnasta oppimisympäristönä. Tulosten perusteella ammattikorkeakoulujen osuuskuntatoimintaa voidaan kehittää ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä parantaa. Työ on osa OTE-hanketta, jossa tavoitteena on edistää opiskelijoiden työllistymistä ja tukea yrittäjyyttä. Tutkimuksessa kartoitettiin kaikki Suomen 22 osakeyhtiömuotoista ammattikorkeakoulua. Tutkimuksen alussa selvitettiin ammattikorkeakoulujen internet -sivustojen avulla korkeakouluissa toimivia osuuskuntia. Kartoituksen jälkeen osuuskunnassa mukana olevia opiskelijoita tai henkilökuntaa haastateltiin. Haastattelulla pyrittiin saamaan syvällisempää tietoa eri toimintamalleista.
Kartoituksen avulla kuudesta ammattikorkeakoulusta löytyi erillinen akatemia, jossa hyödynnetään tiimioppimista ja osuuskuntamallia yrittäjyysopinnoissa. Lisäksi korkeakouluissa on oppilaitososuuskuntia ja yhteistyöosuuskuntia. Tiimioppimista ja osuuskuntamallisia yrittäjyysopintoja on myös pyritty tuomaan osaksi luento-oppimista erilaisilla keinoilla. Lähes kaikissa korkeakoulujen osuuskunnissa toteutetaan monialaisia opintoja tai niitä halutaan kehittää. Monialaisella toiminnalla mahdollistetaan osuuskuntatoiminnan laajentaminen ja eri alojen moniammatillinen yhteistyö. Monialaiseen osuuskuntaan pystytään löytämään opiskelijoiden keskuudesta juuri ne, joilla on itsellä kiinnostusta yrittäjyysopintoihin. Haasteena monialaisuudessa on saada eri alojen opintojen aikataulut ja opiskelijoiden Hopsit sopimaan yhteen. Lisäksi korkeakoulujen tiukat rakenteet ja raamit on luotu perinteiseen luento-opetukseen.
Osuuskuntamallinen oppimisympäristö antaa opiskelijalle tärkeitä valmiuksia työelämää varten. Tämän kaltainen oppimisympäristö antaa opiskelijoille heidän tarvitsemaansa tukea työelämään johtavien polkujen valitsemiseen. Osuuskunnassa opiskelijan oma rooli ja itsensä johtaminen on tärkeässä asemassa. Oppimisympäristö auttaa opiskelijoita verkostoitumaan ja helpottaa myös korkeakoulujen välistä yhteistyötä. Luento-oppimiseen liittyvät monialaiset yhteistyöt helpottavat myös yrittäjyysopintojen ja osuuskuntien monialaistumista. Monialaisuuden avulla pystytään kehittämään korkeakoulujen välistä yhteistyötä ja saamaan yrittäjyysopintoja sellaiselle alalle, jossa sitä muutoin on vähemmän. Korkeakouluissa on halu kehittää yrittäjyyden oppimisympäristöä, joista opiskelijat ja henkilökunta ovat innostuneita. Korkeakoulujen opintorakenteiden muuttaminen on tärkeää, jotta monialaiset yrittäjyysopintomuodot saadaan toimimaan. Yrittäjyysopintojen avulla pystytään synnyttämään uusyrittäjyyttä ja kehittämään opiskelijoiden yrittäjyysmyönteisyyttä.
Kartoituksen avulla kuudesta ammattikorkeakoulusta löytyi erillinen akatemia, jossa hyödynnetään tiimioppimista ja osuuskuntamallia yrittäjyysopinnoissa. Lisäksi korkeakouluissa on oppilaitososuuskuntia ja yhteistyöosuuskuntia. Tiimioppimista ja osuuskuntamallisia yrittäjyysopintoja on myös pyritty tuomaan osaksi luento-oppimista erilaisilla keinoilla. Lähes kaikissa korkeakoulujen osuuskunnissa toteutetaan monialaisia opintoja tai niitä halutaan kehittää. Monialaisella toiminnalla mahdollistetaan osuuskuntatoiminnan laajentaminen ja eri alojen moniammatillinen yhteistyö. Monialaiseen osuuskuntaan pystytään löytämään opiskelijoiden keskuudesta juuri ne, joilla on itsellä kiinnostusta yrittäjyysopintoihin. Haasteena monialaisuudessa on saada eri alojen opintojen aikataulut ja opiskelijoiden Hopsit sopimaan yhteen. Lisäksi korkeakoulujen tiukat rakenteet ja raamit on luotu perinteiseen luento-opetukseen.
Osuuskuntamallinen oppimisympäristö antaa opiskelijalle tärkeitä valmiuksia työelämää varten. Tämän kaltainen oppimisympäristö antaa opiskelijoille heidän tarvitsemaansa tukea työelämään johtavien polkujen valitsemiseen. Osuuskunnassa opiskelijan oma rooli ja itsensä johtaminen on tärkeässä asemassa. Oppimisympäristö auttaa opiskelijoita verkostoitumaan ja helpottaa myös korkeakoulujen välistä yhteistyötä. Luento-oppimiseen liittyvät monialaiset yhteistyöt helpottavat myös yrittäjyysopintojen ja osuuskuntien monialaistumista. Monialaisuuden avulla pystytään kehittämään korkeakoulujen välistä yhteistyötä ja saamaan yrittäjyysopintoja sellaiselle alalle, jossa sitä muutoin on vähemmän. Korkeakouluissa on halu kehittää yrittäjyyden oppimisympäristöä, joista opiskelijat ja henkilökunta ovat innostuneita. Korkeakoulujen opintorakenteiden muuttaminen on tärkeää, jotta monialaiset yrittäjyysopintomuodot saadaan toimimaan. Yrittäjyysopintojen avulla pystytään synnyttämään uusyrittäjyyttä ja kehittämään opiskelijoiden yrittäjyysmyönteisyyttä.