Mestarin jäljillä : Johann Sebastian Bachin vokaalimusiikin haasteet
Timlin, Toni (2011)
Timlin, Toni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916095
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään tenorilaulamisen kysymyksiin Johann Sebastian Bachin musiikin näkökulmasta. Syksyn 2009 opinnäytekonserttini oli ensimmäinen askel Bachin vokaalimusiikin maailmaan. Valmistautuessani opinnäytekonserttiin koin eräänlaisen herätyksen barokkilaulun esitystapaan. Silloin aloin omien vaikeuksieni kautta etsiä toisenlaista näkökulmaa laulutekniikkaan, erityisesti Bachin Magnificat-teoksen aarian kautta. Myös kevään 2011 Johannes-passio, jossa lauloin evankelistan osan, oli eräänlainen väliporras tässä kehityksessä.
Barokin ajan kansallisten musiikin muotivirtausten vaikutus Bachin vokaalimusiikkiin on kiistaton. Erityisesti italialaiset vaikutteet ovat vahvasti havaittavissa. Tässä työssä paneudutaan barokin ajalle tyypilliseen laulutapaan ja -tekniikkaan sekä niiden eroavaisuuksiin suhteessa tämän
päivän laulutapaan. Tämän kautta pyritään löytämään ratkaisuja Bachin vokaalimusiikin esittämisen ongelmakohtiin. Barokkilaululle tyypillisen falsettirekisterin käytöstä luopuminen oli yksi suurimpia muutoksia laulutekniikassa 1800-luvulla, ja tämä loi perustan nykypäivänkin
laulutavalle. Työn tarkoituksena on analysoida kokemuksiani Bachin vokaalimusiikista, tutustua analyyttisesti hänen musiikkiinsa esittämieni teosten kautta ja syventää näkemystäni hänen teostensa laulamisesta.
Lauluteknisesti yksi ratkaisu Bachin teosten laulamisen haasteisiin on falsettirekisterin eli ohennerekisterin käyttö korkeissa sävelissä sekä sen kautta saatava keveys koko äänialan laajuuteen. Resitatiivien ongelmiin ratkaisu on tekstin sujuva ja luonnollinen puhuminen. Resitatiivin esittäjän tärkein tehtävä on ennen kaikkea tekstin selkeä toteuttaminen jopa niin sanotun korrektin laulamisen kustannuksella. Bachin Johannes-passion koko esityksen onnistuminen riippuu pitkälti tenorin osuudesta evankelistan tekstin välittämisessä kuulijalle eli draaman selkeästä ja johdonmukaisesta toteutuksesta.
Barokin ajan kansallisten musiikin muotivirtausten vaikutus Bachin vokaalimusiikkiin on kiistaton. Erityisesti italialaiset vaikutteet ovat vahvasti havaittavissa. Tässä työssä paneudutaan barokin ajalle tyypilliseen laulutapaan ja -tekniikkaan sekä niiden eroavaisuuksiin suhteessa tämän
päivän laulutapaan. Tämän kautta pyritään löytämään ratkaisuja Bachin vokaalimusiikin esittämisen ongelmakohtiin. Barokkilaululle tyypillisen falsettirekisterin käytöstä luopuminen oli yksi suurimpia muutoksia laulutekniikassa 1800-luvulla, ja tämä loi perustan nykypäivänkin
laulutavalle. Työn tarkoituksena on analysoida kokemuksiani Bachin vokaalimusiikista, tutustua analyyttisesti hänen musiikkiinsa esittämieni teosten kautta ja syventää näkemystäni hänen teostensa laulamisesta.
Lauluteknisesti yksi ratkaisu Bachin teosten laulamisen haasteisiin on falsettirekisterin eli ohennerekisterin käyttö korkeissa sävelissä sekä sen kautta saatava keveys koko äänialan laajuuteen. Resitatiivien ongelmiin ratkaisu on tekstin sujuva ja luonnollinen puhuminen. Resitatiivin esittäjän tärkein tehtävä on ennen kaikkea tekstin selkeä toteuttaminen jopa niin sanotun korrektin laulamisen kustannuksella. Bachin Johannes-passion koko esityksen onnistuminen riippuu pitkälti tenorin osuudesta evankelistan tekstin välittämisessä kuulijalle eli draaman selkeästä ja johdonmukaisesta toteutuksesta.